ژئوتکستایل چیست و چه کاربردی دارد؟ با ۱۰ سال گارانتی

 ژئوتکستایل چیست و چه کاربردی دارد؟ با ۱۰ سال گارانتی

geotextile

 

ژئوتکستایل ها را می توان پارچه هایی قابل نفوذ دانست که برای تصفیه کردن، جداسازی، فیلتر کردن، تقویت و یا محافظت از خاک کاربرد دارند. این مواد با استفاده از پلی پروپیلن، پلیمر یا پلی استر تولید می شوند و در سه حالت بافته شده (شبیه به کیسه)، سوراخ دار (شبیه به نمد) یا پیوند داده شده با استفاده از گرما تولید می شوند. ژئوتکستایل دوام بسیار زیادی دارد و موارد کاربرد آن امروزه در صنایع مختلف بسیار بالا رفته است. در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با ژئوتکستایل آشنا کنیم و در زمینه موارد کاربرد این ماده اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. ژئوتکستایل می تواند برای پایداری خاک مفید باشد و به دلیل استفاده از پلیمرهای متنوع و بر اساس فرآیند تولیدی که برای ساخت آن ها استفاده شده است، دارای کاربرد بسیار زیادی در پروژه های عمرانی است. همچنین از محصولات ژئوتکستایل و ژئوسنتتیک همانند ژئوگرید و ژئونت در علم مهندسی ژئوتکنیک و محیط زیست می تواند گزینه ای مناسب باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

ژئوتکستایل
ژئوتکستایل

ژئوتکستایل را بیشتر بشناسید

تعریف ژئوتکستایل از دید یک متخصص

ژئوتکستایل ها منسوجات یا پارچه هایی هستند که قابلیت نفوذ دارند و برای جداسازی، فیلتر کردن، تقویت، محافظت یا تخلیه مورد استفاده می باشند. بیشترین کاربرد ژئوتکستایل را می توان در جاده ها و حمل و نقل ریلی دانست. ژئوتکستایل می تواند تصفیه و جداسازی لایه های خاک را انجام دهد و همچنین در ساخت نوارهای محافظت ساحلی و یا محافظت از خاک در پروژه های دفن زباله از آن استفاده می شود. ژئوتکستایل استحکام بالایی دارد و می توانید در بیشترین حالت شیب خاک هم خود را تثبیت کرده و فرسایش را کنترل کند. به طور کلی می توان گفت که سه نوع ژئوتکستایل در بازار وجود دارد :

  • ژئوتکستایل نبافته : این سری از ژئوتکستایل ها به عنوان پارچه های فیلتر کردن شناخته می شوند و در زهکشی ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. روکش کردن آسفالت و کنترل فرسایش خاک از دیگر کاربردهایی است که می توان از ژئوتکستایل نبافته انتظار داشت.
  • ژئوتکستایل بافته شده : این سری از محصولات ساختار مسطحی دارند و برای پوشش دور تا دور مورد استفاده قرار می گیرند. ژئوتکستایل بافته شده که به صورت رول در بازار عرضه می شود استحکام بسیار بالایی دارد و برای تصفیه سازی از آن استفاده می شود. نوع دیگر ژئوتکستایل بافته شده را می توان مونوفیلامنت (Monofilament) دانست که قدرت بسیار بالایی برای فیلتر کردن دارند. برای مثال در پروژه های ساحلی بیشتر از این سری ژئوتکستایل استفاده می شود.
  • ژئوتکستایل بافتنی : این سری از ژئوتکستایل به صورت حلقه های نخ به هم پیوسته در بازار عرضه می شود و یک فرآیند بافندگی برای تولید این سری از ژئوتکستایل استفاده شده است.

در این قسمت شما را با ژئوتکستایل بیشتر آشنا ساختیم و اطلاعاتی را در این خصوص و انواع آن در اختیار شما قرار دادیم. اما ژئوتکستایل ها که چه کاربردی دارند و بیشتر در کدام صنایع استفاده می شوند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات تخصصی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

ژئوتکستایل چیست
ژئوتکستایل چیست

کاربردهای ژئوتکستایل نبافته

با کاربردهای ژئوتکستایل بیشتر آشنا شوید

همانطور که در بخش های گذشته هم گفته شد، ژئوتکستایل ها در پروژه های عمرانی بیشترین استفاده را دارند چرا که باعث بهبود خصوصیات خاک می شوند. ژئوتکستایل می تواند ما را قادر سازد تا خاک ضعیف را کنترل کنیم و همچنین امکان اجرای پروژه های عمرانی در مکان های خاص را برای ما فراهم می سازد. در بیشتر موارد، ژئوتکستایل ها در پروژه های زیرساختی، جاده ها، بندرگاه ها، مراکز دفن زباله، زهکشی سازه ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. از این ماده همچنین در جاده های آسفالت شده یا نشده و همچنین باند فرودگاه ها، پیاده روهای ساحلی، پارکینگ ها، فضای سبز و مراکز تفریحی و غیره می تواند گزینه ای باشد تا پروژه با سرعت، دقت و عملکرد بهتری انجام شود.

انواع ژئوتکستایل
انواع ژئوتکستایل

ژئوتکستایل بافته

عملکرد ژئوتکستایل

هنگامی که یک لایه ژئوتکستایل میان دو نوع مختلف خاک نصب می شود، عملکرد جداسازی را بر عهده می گیرد. این کار باعث می شود تا بتوانید از ویژگی های انواع خاک استفاده داشته باشید. بیشترین نقش ژئوتکستایل زمانی مشخص می شود که این ماده از رسیدن آب به لایه های زیرین خاک جلوگیری نمی کند ولی اجازه مخلوط شدن دو نوع خاک با یکدیگر را نمی دهد. این عملکرد به خصوص زمانی که شما می خواهید از مصالح مختلف برای لایه های زیرین یک سازه استفاده کنید می تواند کارایی خود را بیش از پیش نمایان سازد.

با استفاده از ژئوتکستایل، زهکشی ساختمان دست نخورده باقی می ماند و از ایجاد حفره و خرابی در میان مصالح ساختمانی جلوگیری می نماید. همچنین ژئوتکستایل می تواند نقش بسیار مهمی در جلوگیری از آلودگی خاک داشته باشد و بدون اینکه به استحکام یک زیرساخت مانند جاده آسیبی وارد سازد یا ظرفیت ساختاری آن را کاهش دهد، از بروز آلودگی های زیست محیطی جلوگیری می نماید.

کاربرد ژئوتکستایل
کاربرد ژئوتکستایل

انواع ژئوتکستایل

از ژئوتکستایل برای جلوگیری از نفوذ آب استفاده کنید

پارچه های ژئوتکستایل را می توان با آسفالت یا سایر مصالح تلفیق کرد و در نهایت یک ماده ضد آب تولید نمود. ژئوتکستایل از نفوذ آب در هر دو طرف جلوگیری می کند و از این روی می توان گفت که یک ماده بسیار مناسب برای جهت دهی و کنترل آب به شمار می رود. ژئوتکستایل را می توان در جاده ها برای جلوگیری از نفوذ آلاینده ها به لایه های زیرین خاک استفاده کرد و از این روی می توان گفت که یک ماده بسیار مناسب برای جلوگیری از بین رفتن محیط زیست به شمار می رود.

نتیجه گیری

ژئوتکستایل به عنوان یکی از منسوجاتی شناخته می شود که امروزه کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف پیدا کرده است. این ماده را می توان برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست و یا فرسایش خاک استفاده کرد. همچنین به پروژه های عمرانی و زیرساختی این امکان را می دهد تا در تمامی شرایط بتوانند پیشرفت داشته باشند. در این مقاله شما با ژئوتکستایل، انواع و کاربرد های آن آشنا شدید و همچنین برخی از مهم ترین ویژگی ها و نکات این ماده نفوذ ناپذیر و ویژگی های آن را مورد بررسی قرار دادیم که می تواند تمامی مراکز عمرانی گزینه ای مناسب به شمار رود.

مطلب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *