با نقش ژئوتکستایل در کنترل فرسایش آشنا شوید

 با نقش ژئوتکستایل در کنترل فرسایش آشنا شوید

نقش ژئوتکستایل

ژئوتکستایل ها پارچه و مواد مصنوعی نفوذ ناپذیری می باشد که در دو مدل بافته شده یا غیر بافته در دسترس می باشند. ژئوتکستایل به عنوان یک مواد مهندسی برای ژئوتکنیک می تواند کارایی داشته باشد و همچنین می توان از آن برای طیف گسترده ای از سازه های مهندسی عمران نظیر زهکشی، سنگ فرش و کاربردهای دیگر عنوان نمود. نقش ژئوتکستایل در کنترل فرسایش نیز غیر قابل انکار می باشد. در هر نمونه از پروژه های عمرانی می توان از ژئوتکستایل ها برای مصارف عمده ای استفاده داشت و نقش ژئوتکستایل در کنترل فرسایش برای کنترل فرسایش باعث می شود تا کاربرد این محصول برای محافظت از سطوح خاک در برابر باد یا آب محافظت داشته باشد. همچنین ژئوتکستایل می تواند در متوقف کردن ذرات معلق در جریان سیال از سطح در حالی که مایعات از آن عبور می کنند، از بروز رسوب جلوگیری داشته باشد. در ادامه این مقاله به بررسی نقش ژئوتکستایل در کنترل فرسایش می پردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار می دهیم. به طور کلی نقش ژئوتکستایل در کنترل فرسایش  بسیار پر رنگ است و این ماده یکی از مهم ترین محصولاتی است که برای استفاده در بسیاری از پروژه های زیست محیطی کنترل فرسایش خاک مورد استفاده قرار می گیرد.

کنترل فرسایش
کنترل فرسایش

ژئوتکستایل

مقدمه ای بر نقش ژئوتکستایل در کنترل فرسایش

نقش ژئوتکستایل در کنترل فرسایش در هر دو نمونه محصول بافته و نبافته مشهود می باشد. بیشتر ژئوتکستایل های بافته شد با در هم گره خوردن چند مجموعه نخ و الیاف یا رشته ها به صورت تار و پود ایجاد می شوند. در تولید ژئوتکستایل از انواع پلی اتیلن و یا پلی پروپیلن استفاده می شود. بیشتر مصرف ژئوتکستایل در کنترل فرسایش مربوط به محصولاتی است که با استفاده از پلی پروپیلن تولید می شود چرا که این نمونه از ژئوتکستایل ها دارای کارایی بیشتری بوده و در شرایط اسیدی و قلیایی می توانند کارایی خود را حفظ کنند. این امر به خصوص در مواردی که مربوط به کنترل فرسایش در محل های روان آب های شهری می باشد دارای کارایی بالایی می باشد.

فرسایش سطح زمین با جاری شدن آب، یخ زندگی یا باد اتفاق می افتد و معمولا در اثر ریزش قطرات باران و ایجاد نهر های موقت ما شاهد ایجاد فرسایش خواهیم بود. در این حالت آب به دلیل پوشش گیاهی نامناسب می تواند ذرات خاک را از روی زمین جمع کرده و باعث فرسایش خاک می شود. در خصوص شرایطی که خاک رس بر روی زمین باشد، این فرسایش می تواند شدید تر باشد. از این روی از نقش ژئوتکستایل در کنترل فرسایش مشخص می شود و می توان از این ماده برای کنترل فرسایش استفاده کرد. در ادامه بیشتر در این زمینه توضیحاتی ارائه می دهیم.

ژئوسل
ژئوسل

کنترل فرسایش

کارکرد ژئوتکستایل به عنوان کنترل کننده فرسایش

نقش ژئوتکستایل در کنترل فرسایش به ۵ دسته کارایی اصلی تقسیم بندی می شود که شامل جداسازی، تصفیه، زهکشی، محافظت و تقویت می باشد. کارایی ژئوتکستایل در شرایطی که از آن به عنوان کنترل کننده فرسایش استفاده شود، به موارد مختلفی از جمله میزان بارش ها بستگی دارد. نفوذ پذیری این ماده مابین ۳۶ الی ۱۲۰ لیتر در هر متر مربع می باشد و عموما تابعی از وزن و ضخامت در این شرایط تاثیرگذار می باشد. یک سیستم روسازی با استفاده از نقش ژئوتکستایل در کنترل فرسایش می تواند در کاهش فرسایش تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

لایه ژئوتکستایل همچنین فعالیت های میکروب ها را در مناطق مورد استفاده بیشتر می کند و همین امر می تواند باعث شود تا از تخریب های بیولوزیکی جلوگیری به عمل بیاید. همچنین این ماده باعث می شود تا ذرات ریز نتوانند حرکت داشته باشند و به داخل مصالح ساختمانی وارد نمی شوند. از این روی برای جلوگیری از روند فرسایش ساختمان ها نیز می توانیم از نقش ژئوتکستایل در کنترل فرسایش استفاده داشته باشیم. بیشتر نقش ژئوتکستایل در کنترل فرسایش در لایه های زیرین زمین می باشد و ما کمتر شاهد نقش ژئوتکستایل در کنترل فرسایش و استفاده در محیط ها و لایه های بیرونی می باشیم.

نقش ژئوتکستایل
نقش ژئوتکستایل

ژئوتکستایل بافته شده

با روند فرسایش بیشتر آشنا شوید

فرسایش توسط عوامل متعددی از فرآیند های فیزیکی و شیمیایی انجام می شود که در آن خاک یا مواد سنگی با آب جاری، امواج، باد، حرکت یخ ها و غیره انجام می شود و نقش ژئوتکستایل در کنترل فرسایش در این موارد پیدا می شود. این امر باعث می شود تا با تغییر موقعیت مکانی ریز ذرات شاهد فرسایش در یک منطقه باشیم. خاک های رس و ماسه ها بیشتر از سایر ذرات ریز می توانند ایجاد کننده فرسایش باشیم و در مناطقی که از این مواد پوشیده شده است می تواند باعث بروز فرسایش باشد.

با این حال برای اینکه فرسایش ایجاد نشود می توانیم از نقش ژئوتکستایل در کنترل فرسایش استفاده داشته باشیم. این مواد با استفاده از بلوک های سیمانی پوشیده می شوند و می توانند از بروز فرسایش تا حد بسیار زیادی جلوگیری نمایند. ژئوتکستایل می تواند مانند یک فیلتر عمل کند. باعث می شود که آب به لایه های زیرین زمین حرکت داشته باشد ولی خاک و سایر املاحی که در صورت حرکت باعث ایجاد فرسایش خاک می شوند را در یک مکان نگه داری می کند. از این روی ژئوتکستایل به عنوان یک فیلتر و یک لایه محافظتی در پروژه های جلوگیری از فرسایش و کنترل رسوب مورد استفاده در بسیاری از پروژه ها می باشد.

ژئوتکستایل
ژئوتکستایل

نقش ژئوتکستایل در کنترل فرسایش

نتیجه گیری

علیرغم اینکه بسیاری از مواد می توانند برای کنترل رسوب و جلوگیری از فرسایش مورد استفاده باشند، نقش ژئوتکستایل در کنترل فرسایش غیر قابل انکار می باشد. هنگام انتخاب یک ژئوتکستایل باید در نظر داشته باشیم که این ماده باید در هنگام طراحی لایه های محافظت کنترل نفوذ با دقت بسیار بالایی مورد استفاده قرار گیرد و تمامی خصوصیات ژئوتکستایل از دید فنی مکانیکی و هیدرولیکی مورد توجه ما باشد. طول عمر اثبات شده این ماده در یک محیط باید مد نظر شما باشد و همچنین باید در نظر داشته باشیم که با گذشت مدت زمانی از استفاه ژئوتکستایل باید آمادگی تعویض آن را داشته باشیم. به طور کلی می توان گفت که نقش ژئوتکستایل در کنترل فرسایش بسیار مهم است و این ماده می تواند برای کنترل فرسایش در طبیعت می تواند کارایی داشته باشد و برای کنترل فرسایش کارایی بسیار زیادی خواهد داشت. در صورتی که قصد دارید از این محصول استفاده داشته باشید و به دنبال راهی برای استفاده از مواد خوب و مرغوب در کنترل فرسایش هستید، به شما توصیه می کنیم که حتما این مقاله را مطالعه کنید و بر این اساس نسبت به انتخاب ژئوتکستایل اقدام نمایید. ما در این مقاله شما را با نقش ژئوتکستایل در کنترل فرسایش آشنا کردیم و اطلاعات لازم در این خصوص را در اختیار شما قرار دادیم.

مطلب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *