آشنایی با انواع ژئوکامپوزیت ژئوتکستایل

 آشنایی با انواع ژئوکامپوزیت ژئوتکستایل

انواع ژئوکامپوزیت

ژئوکامپوزیت را می توان یک محصول ترکیبی از ژئوتکستایل و ژئوگرید دانست. البته برای تولید ژئوکامپوزیت می توان از ژئوگرید و گرومبر نیز استفاده است یا به آن ژئوتکستایل اضافه نمود. ژئوتکستایل، ژئوممبران و ژئوگرید با استفاده از مواد دیگری همچون ورق های پلاستیکی تغییر شکل می دهند و یا کابل های فولادی و استیل به آن ها اضافه می شود. به طور کلی می توان گفت که صنعت تولید ژئوکامپوزیت با استفاده از ژئوتکستایل روز به روز در حال گسترش می باشد و تلاش های زیادی در این زمینه همواره در حال انجام می باشد. ما در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با انواع ژئوکامپوزیت هایی که با استفاده از ژئوتکستایل تولید می شوند را به شما معرفی کنیم و در این زمینه اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

ژئوسل
ژئوسل

ژئوکامپوزیت

ترکیب ژئوتکستایل و ژئونت برای تولید ژئوکامپوزیت

زمانی که قصد داریم از ژئوتکستایل برای تصفیه سازی و فیلتراسیون استفاده کنیم، ساخت یک محصول چند لایه ساندویچی شکل از ژئوتکستایل و ژئونت می تواند گزینه ای مناسب باشد و معمولا رضایت عمومی از این ترکیب و به این منظور استفاده بسیار بالا می باشد. عملکرد زهکشی با استفاده از این ترکیب ژئوکامپوزیت بسیار بهبود پیدا می کند و در صورتی که به صورت افقی از این ترکیب استفاده کنیم، می توانیم در محیط های مختلف از نفوذ یخ یا نمک در محیط های جغرافیایی مختلف جلوگیری نماییم. زمانی که آب وارد این ژئوکامپوزیت می شود. از درون لایه های ژئونت و ژئوتکستایل حرکت می کند و همین امر باعث می شود تا بتوانیم از این نمونه ژئوتکستایل برای تصفیه سازی شیرابه زباله و یا در برکه های آب برای جلوگیری از آسیب دیدن محیط زیست استفاده نماییم.

ژئوکامپوزیت
ژئوکامپوزیت

ژئوتکستایل

ترکیب ژئوممبران و ژئوتکستایل برای تولید ژئوکامپوزیت

در این ترکیب برای دست پیدا کردن به ژئوکامپوزیت باید ژئوتکستایل را به صورت یک پوشش دور ژئوممبران بپوشانیم. این امر به دلیل مقاومت بالاتر ژئوتکستایل نسبت به ژئوممبران برای مقاومت و همچنین عدم آسیب پذیری بیشتر می باشد و در صورت سوراخ شدن و یا مقاومت کششی و یا حتی اصطکاک این نمونه از ژئوممبران دارای مقاومت بسیار بالاتری می باشد. ژئوتکستایلی که برای تولید این نمونه از ژئوکامپوزیت مورد استفاده قرار می گیرد، ژئوتکستایل نبافته و تولید شده به روش گرما دهی و سوزن کاری شده است و تقریبا وزن سنگین تری نسبت به انواع ژئوتکستایل دارد. این محصول می تواند برای زهکشی مورد استفاده قرار گیرد و حتی در صنعت هوانوردی از این نمونه ژئوکامپوزیت برای عایق کاری استفاده می شود. از دیگر موارد استفاده از این محصول می توان به تولید روشویی و یا دستشویی اشاره کرد که نمی خواهیم به صورت مستقیم با ژئوممبران تماس داشته باشیم.

انواع ژئوکامپوزیت
انواع ژئوکامپوزیت

موارد استفاده از ژئوکامپوزیت

ترکیب ژئوتکستایل و ژئوگرید برای تولید ژئوکامپوزیت

این نمونه از ژئوکامپوزیت ها با استحکام کمتر و مدول کمتر و همچنین مقاومت کششی کمتر تولید می شوند. به طور کلی می توان گفت که هدف از تولید این نمونه از ژئوکامپوزیت را می توان بهبود عملکرد فیزیکی ژئوتکستایل دانست چرا که ژئوتکستایل مورد استفاده برای تولید این نمونه از ژئوکامپوزیت معمولا دارای مقاومت کمتری است و می تواند در نهایت تولید ژئوکامپوزیت مقاومت بیشتری داشته باشد و به طور کلی یک محصول تقویت شده ژئوتکستایل به شمار می رود.

ترکیب هسته اصلی ژئوتکستایل و پلیمر برای تولید ژئوکامپوزیت

زمانی که می خواهیم این ژئوکامپوزیت را تولید کنیم، یک ورق پلاستیکی نیمه سفت را مورد استفاده قرار می دهیم و آن را با استفاده از شیوه اکسترود تغییر شکل می دهیم به گونه ای که بتواند مقدار زیادی آب وارد ساختار TS این محصول شود. در نتیجه این محصول از کارایی بالایی برای زهکشی پیدا می کند. هسته این کار توسط ژئوتکستایل نگهداری می شود و در واقع ژئوتکستایل در این نمونه از ژئوکامپوزیت دارای کارایی یک فیلتر دو سویه را دارد. برای تولید این نمونه از ژئوکامپوزیت می توانیم از چوب کوتاه نیز استفاده کنیم. در این نمونه از تولید ژئوکامپوزیت می توان انتظار داشت که در نهایت موادی همچون آب بتوانند از هسته به سادگی عبور کنند که همین امر باعث کارایی بالای این نمونه از ژئوکامپوزیت در فاضلاب ها می شود و سیستم فاضلاب های ماسه ای با استفاده از این روش عملا کاربرد خود را از دست می دهند.

در بیشتر محصولاتی که با استفاده از این روش استفاده می شود، یک هسته پلیمری ببه صورت ستونی استفاده می گردد که با استفاده از ژئوتکستایل پوشیده می شود. تخلیه از این شیوه از نوک هسته پلیمری و به اندازه ۴ اینچ انجام می شود و گاها هسته ها به صورت خلاء در می آیند. بسیاری از سیستم های شهری که نیاز به فیلتراسیون قوی دارند می توانند از این نمونه ژئوکامپوزیت تولید شده با استفاده از پلیمر و ژئوتکستایل کارایی بسیار بالایی داشته باشند.

در نهایت می توان گفت که ژئوکامپوزیت های تولید شده در این روش به عنوان محصولاتی مناسب برای زهکشی نیز مناسب هستند و به طور کلی یک زهکشی پیش ساخته به شمار می روند. از این نمونه ژئوکامپوزیت در راه آهن و یا بزرگراه ها برای زهکشی استفاده می شود و همچنین در مناطق شهری این محصول گزینه ای مناسب و مقرون به صرفه برای پیاده رو ها و زهکشی آن ها به شمار می رود.

ژئوکامپوزیت چیست
ژئوکامپوزیت چیست

انواع ژئوکامپوزیت

نتیجه گیری و کاربردهای ژئوکامپوزیت

ژئوکامپوزیت را می توان محصولی بسیار مناسب برای استفاده در فیلتراسیون و یا حتی در ساخت جاده ها و بزرگراه ها دانست. در این مقاله ما به شما چهار نمونه از ژئوکامپوزیت هایی که با استفاده از ژئوتکستایل ها تولید می شوند را معرفی کردیم. در صورتی که می خواهید به درک بیشتری در این زمینه برسید، بهتر است بدانید که هدف ما از تولید ژئوکامپوزیت های ژئوتکستایل، بهبود خواص فیزیکی ژئوتکستایل ها و افزایش کارایی آن ها می باشد. بسیاری از محصولات پیش ساخته که از ژئوتکستایل ها بهره می برند، عموما ژئوکامپوزیت هایی هستند که نقص های ژئوتکستایل را با سایر محصولات و مواد اولیه برطرف کرده اند و از این روی می توان گفت که ژئوتکستایل به عنوان ماده اولیه دارای نقش بسیار مهمی در کارایی ژئوکامپوزیت ها می باشد. در صورتی که علاقمند به آن هستید که در زمینه ژئوتکستایل های نبافته که بیشتر در تولید ژئوکامپوزیت ها استفاده می شوند و همچنین کاربردهای آن بیشتر اطلاعات به دست بیاورید، این مقاله می تواند برای شما مناسب باشد.

مطلب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *