نقش ژئوتکستایل در زیرسازی جاده

 نقش ژئوتکستایل در زیرسازی جاده

ژئوتکستایل نبافته

ژئوتکستایل را می توان به عنوان یکی از بهترین مواد اولیه دانست که برای جاده سازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. ما در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با نقش ژئوتکستایل آشنا کنیم و اطلاعاتی را در این زمینه با شما به اشتراک بگذاریم. ژئوتکستایل به عنوان یکی از منسوجاتی شناخته می شود که موارد کاربرد بسیار زیادی داشته و می تواند گزینه ای مناسب برای استفاده در مصارف جاده سازی و غیره باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در زمینه نقش ژئوتکستایل در زیرسازی جاده را برای شما بیان کنیم و در این زمینه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم که قطعا می تواند برای شما مفید باشد.

در ابتدا لازم است بدانید که ژئوتکستایل در دو مدل بافته شده و نبافته در بازار عرضه می شود. نمونه بافته شده با استفاده از دستگاه ها به صورت افقی و عمودی در یک دیگر قرار داده می شوند و مانند یک پارچه شکل به خود می گیرند که تار و پود دارند و همچنین محصولات ژئوتکستایل که به صورت نبافته در بازار عرضه می شوند، با استفاده از گرما و ماده های پایه ای دیگر به روش سوزن زنی و گرما دهی تولید می شود و کاربرد بالایی دارد. از خواص ژئوتکستایل می توان به مقاومت، استحکام و مقاومت کشسانی بالا اشاره کرد. کاربرد ژئوتکستایل در زیرسازی جاده ها را در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

ژئوتکستایل بافته
ژئوتکستایل بافته

کاربرد ژئوتکستایل

نقش ژئوتکستایل در زیرسازی جاده ها

جاده سازی را می توان به عنوان یکی از مهم ترین عملیات عمرانی دانست که در انجام آن می توان از ژئوتکستایل استفاده کرد. بسته به محل جغرافیایی، ژئوتکستایل می تواند تاثیر بسیار زیادی در زیرسازی جاده ها دارد و می تواند یک محصول کاملا کاربردی به شمار رود. اما چرا باید از ژئوتکستایل برای زیرسازی جاده ها استفاده کنیم؟ در جواب می توان گفت که ژئوتکستایل می تواند یک لایه بسیار مقاوم و مستحکم باشد که در دراز مدت می تواند هزینه های نگهداری جاده را کم کند. همچنین می تواند به خاک سطح زیرین مقاومت دهد تا جاده بتواند کارایی خود را همواره حفظ نماید. از این روی استفاده از ژئوتکستایل در زیرسازی جاده ها با گسترش بسیار زیادی همراه بوده است. برخی از آزمایش های فیزیکی که در زمینه ژئوتکستایل انجام شده است، به کارشناسان ثابت کرده است که این ماده می تواند خاصیت کشسانی و مقاومت افت فشار مخروط بالایی داشته باشد. در نتیجه زمانی که در یک جاده ما تعداد زیادی خودرو را داریم که طبیعتا وزن چند ده تن را دارند، این خاصیت فیزیکی به کار می آید و از فشار دیدن بیش از حد خاک زیرین جلوگیری می کند و از این روی می تواند تاثیر بسیار زیادی در دوام و کیفیت جاده داشته باشد. ژئوتکستایل همچنین می تواند برای مدیریت آب باقیمانده از بارش ها بر روی سطح جاده کاربرد بسیار زیادی داشته باشد. این ماده از فرو رفت آب جلوگیری می کند و از شل شدن سطح زیرین آسفالت جلوگیری می کند و از این روی می تواند به جاده کمک کند تا دوام خود را حفظ نماید. این ماده برای زهکشی اتوبان ها و جاده نیز دارای کاربرد بوده و امروزه با استقبال بسیار زیادی همراه بوده است.

ژئوتکستایل نبافته
ژئوتکستایل نبافته

خرید ژئوتکستایل

ویژگی های ژئوتکستایل مورد استفاده در عملیات زیرسازی جاده

ژئوتکستایل مورد استفاده در عملیات زیرسازی جاده معمولا با استفاده از مشتقات نفتی مانند پلیمر و پلی پروپیلن تولید شده اند تا بتوانند مقاومت مورد نیاز برای استفاده در زیرسازی جاده را داشته باشند. همچنین در مدل های ژئوتکستایل نبافته ای که برای زیرسازی در جاده ها استفاده شده است، برای حفظ کارایی این ماده از متریالی مانند سیلیس یا فیبر شیشه ای استفاده شده است تا این ماده بستری برای پیاده سازی این ماده به شمار رود.

از خصوصیات مهمی که ژئوتکستایل ها دارند می توان مقاومت کششی و استحکام بالا اشاره کر. این ماده توزیع پذیری مناسبی داشته و در برابر اشعه ماوراء بنفش نیز از خود کارایی نشان می دهد. ثبات در برابر محیط های سخت و همچنین تقویت جاده، زهکشی و جداسازی می تواند از مهم ترین ویزگی های ژئوتکستایل برای استفاده در عملیات زیرسازی جاده باشد. در صورتی که خاک زیرین از مقاومت بالایی برخوردار نباشد، ژئوتکستایل می تواند گزینه ای مناسب باشد تا بتوانیم در زیرسازی و استحکام بخشی به خاک زیرین از آن استفاده داشته باشیم. معمولا به این منظور از نوع خاصی ژئوتکستایل بافته شده استفاده می شود.

زیر سازی جاده
زیر سازی جاده

زیرسازی جاده

مکانیسم جداسازی ژئوتکستایل در زیرسازی جاده

کاربرد ژئوتکستایل در زیرسازی و زهکشی جاده ها بسیار مشهود است و از پارچه های ژئوتکستایل در زیرسازی جاده ها به طور گسترده ای استفاده می شود. از این روی می توان گفت که ژئوتکستایل یکی از بهترین مواد برای زیرسازی جاده به شمار می رود. این ماده بر روی خاک زیرین قرار داده می شود و علاوه بر استحکام از عبور آب جلوگیری می کند و از این روی به استحکام جاده با جداسازی کمک شایانی می نماید. همچنین در زیرسازی جاده های شهری و بین شهری و یا حتی در ساخت پیاده رو ها می توان از انواع ژئوتکستایل در مدل های بافته شده و نبافته استفاده نمود.

انواع ژئوتکستایل
انواع ژئوتکستایل

انواع ژئوتکستایل

نتیجه گیری

ژئوتکستایل ها را می توان گفت که نقش اساسی بسیار مهمی در ساخت بزرگراه ها و همچنین زیرسازی جاده ها دارند. در تمامی ساخت و سازها مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند طول عمر جاده را تقویت کنند. این ماده که از سال ۲۰۰۵ در جاده های آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است، طبق تحقیقات مراکز علوم عمرانی این کشور توانسته اند در نهایت کارایی خود، طول عمر یک جاده را تقویت کنند و همچنین تاثیر بسیار زیادی در کاهش هزینه های جاده سازی داشته اند. ما در این مقاله شما را با ژئوتکستایل و نقش آن در زیرسازی جاده ها آشنا کردیم و اطلاعاتی در این خصوص در اختیار شما قرار دادیم. این ماده با برترین کیفیت تولید شده است و در بازار عرضه می گردد و علاوه بر نقش بسیار مهمی که در جاده سازی و زیرسازی جاده دارد، می تواند گزینه ای مناسب برای فیلتراسیون و حفاظت از محیط زیست به شمار رود. در صورتی که قصد استفاده از این ماده را داشته باشید، این مقاله می تواند برای شما مفید واقع شود.

مطلب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *