روکش جاده

نقش ژئوتکستایل به عنوان روکش جاده

ژئوتکستایل به عنوان یکی از منسوجات صنعتی دارای کاربرد بسیار گسترده ای در صنایع مختلف می باشد و شما می توانید بر اساس کاربردهای ژئوتکستایل نسبت به استفاده از آن اقدام نمایید. ژئوتکستایل ها معمولا با استفاده از پلی پروپیلن به همراه پلی استر تولید می شود و همچنین مقاومت و دوام بسیار زیادی دارد. همچنین کاربرد این محصول بسیار بالاست. ما در این مقاله با فرض بر آن که شما اطلاعات کافی در زمینه ژئوتکستایل را داشته باشید، نسبت به معرفی انواع ژئوتکستایل و همچنین کارایی این محصول به عنوان روکش جاده به شما توضیحاتی را ارائه خواهیم داد که قطعا می تواند برای شما مفید واقع شود. کاربردهای ژئوتکستایل در صنایعی همچون ساخت جاده، راه آهن و فرودگاه ها می باشد. به طور کلی می توان گفت که ژئوتکستایل می تواند یکی از بهترین شیوه هایی باشد که برای محافظت از فرسایش خاک مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان یک روکش جاده بر روی زیرسازی قرار داده می شود و از بروز خرابی آسفالت در مدت زمان کم جلوگیری می نماید. با ما در ادامه همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در زمینه ژئوتکستایل و نقش این محصول در جاده را با شما در میان بگذاریم.

روکش جاده
روکش جاده

ژئوتکستایل به عنوان روکش جاده

انواع ژئوتکستایل

ژئوتکستایل در دو مدل بافته شده و نبافته تولید می شود و در بازار عرضه می گردد. در ادامه شما را بیشتر با انواع ژئوتکستایل آشنا خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که کدام مدل از ژئوتکستایل برای ساخت روکش جاده مورد استفاده قرار می گیرد.

ژئوتکستایل بافته

یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین انواع ژئوتکستایل را می توان نوع بافته شده این محصول دانست که امروزه مورد توجه در صنایع مختلف برای فیلتراسیون و جداسازی قرار گرفته است. یکی از مهم ترین ویژگی های این محصول را می توان مقاومت کششی و استحکام بالا در برابر شرایط سخت و همچنین عبور آب از آن به شمار می رود. در تولید ژئوتکستایل بافته شده، دستگاه به صورت لایه ای عمودی و افقی، نخ های ژئوتکستایل را بر روی یکدیگر سوار می کند تا ژئوتکستایل به صورت تار و پود وارد یک دیگر شده و یک پارچه منسجم تشکیل شود که قطعا می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای شما به شمار رود. به طور عمده از ژئوتکستایل بافته شده به دلیل انسجام بالایی که دارد به عنوان یک ماده جدا کننده و روکش در ساخت جاده ها استفاده می شود و کاربرد بالای این محصول باعث شده است تا میزان استفاده از آن در دیگر پروژه های عمرانی مانند ساخت راه آهن و غیره نیز بسیار به چشم بیاید.

خرید ژئوتکستایل
خرید ژئوتکستایل

خرید ژئوتکستایل

ژئوتکستایل نبافته

در این روش از تولید ژئوتکستایل به جای اینکه دستگاه ژئوتکستایل را بدون هیچ ماده اضافه ای در هم ببافد، یک دستگاه به همراه مواد چسب مانند و همچنین به وسیله گرما، ژئوتکستایل را گرما می دهد تا این مواد با هم یک شکل منسجم پارچه ای شکل بگیرند و از این روی می توان گفت که ژئوتکستایل نبافته نیز می تواند گزینه ای کاملا مناسب برای مصارف مختلف به شمار رود و می توانید روی کاربرد آن در جاده سازی نیز حساب کنید.

اما ژئوتکستایل چه نقشی را در روکش جاده بازی می کند؟ برای جواب دادن به این سوال در ادامه با ما همراه باشید.

کاربرد ژئوتکستایل برای روکش جاده

ژئوتکستایل همواره می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای روکش جاده های قدیمی باشد که ترک برداشته اند، ضخامت خود را از دست داده اند و یا می خواهید که یک دست بودن خود را دوباره پیدا کنند. از این روی می توانید از ژئوتکستایل ها استفاده کنید که در این مورد ژئوتکستایل بافته شده می تواند گزینه ای کاملا مناسب به شمار رود. این محصول مقرون به صرفه ترین روش برای جاده سازی به شمار می رود. برای پیاده سازی ژئوتکستایل به عنوان روکش جاده باید به موارد بسیار زیادی توجه داشت. اول اینکه جاده باید از هرگونه آلودگی پاک باشد و حتی سنگ ریزه های روی آن باید به طور کلی پاک شده باشند. در دومین مرحله باید با استفاده از دستگاه باد فشار قوی، روی سطح آسفالت را تمیز کنید و در ادامه نیز باید تمامی ترک های روی جاده را با استفاده از شن نرم پر کنید. سپس می توانید ژئوتکستایل را به صورت لایه ای به همراه قیر روی سطح آسفالت به عنوان روکش استفاده نمایید. استفاده از این روش می تواند به طور اساسی هزینه های پروژه را کاهش دهد.

ژئوسل
ژئوسل

موارد استفاده از ژئوتکستایل

چرا از ژئوتکستایل به عنوان روکش جاده استفاده می شود؟

در جواب به این سوال می توان گفت که ژئوتکستایل می تواند با جلوگیری از نفوذ آب درون آسفالت، طول عمر یک جاده را افزایش دهد. همچنین ژئوتکستایل زمانی که یک جاده خراب شده باشد و برای مثال پر از ترک شده باشد، می تواند گزینه ای بهتر از آسفالت ریزی مجدد به شمار رود. در بسیاری از کشورها نیز از ژئوتکستایل به عنوان یک روکش محافظ محیط زیست استفاده می شود و به طور کلی می توان گفت که کاربردهای ژئوتکستایل امروزه با گسترش بسیار زیادی همراه بوده است.

زیر سازی جاده
زیر سازی جاده

انواع ژئوتکستایل

کلام آخر

ژئوتکستایل را می توان یکی از بهترین گزینه های پیش رو برای استفاده گسترده در بسیاری از صنایع به خصوص در پروژه های عمرانی دانست که در آن ها ژئوتکستایل نقش بسیار مهمی را بازی می کند. شما می توانید از ژئوتکستایل به عنوان یک روکش جاده استفاده کنید. این محصول دارای طول عمر بسیار بالایی بوده و یکی از بهترین گزینه ها برای افزایش طول عمر جاده ها به شمار می رود. در صورتی که می خواهید با نقش ژئوتکستایل به عنوان روکش جاده بیشتر آشنا شوید، این مقاله می تواند بهترین گزینه پیش رو برای شما به شمار رود. همچنین می توانید ژئوتکستایل را با خیال راحت به عنوان یک روکش بسیار مناسب بدانید که از بروز خرابی های ناشی از آب جلوگیری می کند و شما می توانید با خیال راحت این محصول را خریداری و استفاده نمایید. ژئوتکستایل امروزه در مدل های مختلفی تولید و در بازار عرضه می شود و مهندسین راه و ساختمان می توانند بر اساس نوع نیاز خود به روکش ژئوتکستایل و جغرافیای منطقه نسبت به استفاده از انواع ژئوتکستایل معرفی شده در این مقاله اقدام نمایند.

مطلب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *