نقش ژئوتکستایل در زهکشی زیر زمینی، پشت دیوار حائل، ستون‌ها و سطوح عمودی

 نقش ژئوتکستایل در زهکشی زیر زمینی، پشت دیوار حائل، ستون‌ها و سطوح عمودی

زهکشی

ژئوتکستایل به نوعی  منسوجات گفته می شود که با استفاده از پلی پروپیلن تولید می شود و دارای کاربرد بسیار زیادی می باشند. ما در این مقاله قصد بیان نقش ژئوتکستایل در زهکشی زیرزمینی، پشت دیوار حائل، ستون ها و سطوح عمودی را داریم و اطلاعاتی را در این زمینه برای شما بیان می کنیم که برای علاقمندان به رشته های عمران، راهسازی و سایر رشته های مربوطه مفید است. ژئوتکستایل در انواع مختلف بافته شده و نبافته تولید می شود و در بازار عرضه می شود. در ابتدای این مقاله در زمینه استفاده از این ماده برای زهکشی زیرزمینی اطلاعاتی در اختیار شما قرار می دهیم و بعد از آن در زمینه استفاده از این محصول پشت دیوار حائل، ستون ها و سطوح عمودی با شما صحبت خواهیم کرد. این ماده با استفاده از مواد پایه ای همچون پلی پروپیلن تولید شده و از روش های دوخت و گرما دهی برای ساخت آن استفاده می شود.

ژئوتکستایل
ژئوتکستایل

استفاده از ژئوتکستایل

کاربرد ژئوتکستایل برای زهکشی زیرزمینی

ژئوتکستایل به طور گسترده ای برای کاربردهای زهکشی روی زمین و زیر زمین مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول می تواند جایگزینی برای بلوک های بتنی متخلخل باشد و در استفاده از ژئوتکستایل می توانیم از بتنن معمولی استفاده داشته باشیم. از مهم ترین کاربردهای این محصول می توان به زهکشی زیر سطحی اشاره کرد. این محصول می تواند به عنوان یک لایه تصفیه و مقاوم در برابر آب باشد که در زهکشی زیر زمین مورد استفاده قرار می گیرد و برای از بین بردن خطر اختلال و وارد شدن آب به لایه های خاک یا مخلوط شدن آب و خاک مورد استفاده قرار می گیرد. الیاف های پیوندی این ماده می تواند راه آب را مشخص کند و از این روی در مسیر های زیر زمینی که نیاز به زهکشی احساس می شود، ژئوتکستایل یکی از مهم ترین مواد به شمار می رود. با استفاده از ژئوتکستایل برای زهکشی زیرزمینی می توانیم میزان نیاز به لوله ها را تا حد بسیار زیادی کاهش دهیم و این محصول می تواند در کاهش هزینه ها به ما کمک شایانی داشته باشد. ژئوتکستایل بافته و نبافته می تواند به این منظور کارایی داشته باشد. در طراحی زهکشی زیرزمینی با استفاده از این ماده باید شرایط خاک، هیدرولوژی و شرایط میزان بار یا آبی که قصد عبور دارد را بررسی کرده و بر این اساس نسبت به استفاده از این ماده اقدام نماییم.

زهکشی
زهکشی

کاربرد های ژئوتکستایل

استفاده از ژئوتکستایل برای دیوار حائل

یکی از مهم ترین کاربرد های ژئوتکستایل را می توان برای دیوار حائل دانست. می دانیم که برخی از موارد مانند خاکبرداری یا گود برداری در کنار دیوار حائل می تواند یکی از مهم ترین عواملی باشد که مسبب ریزش دیوارها می شود. از این روی از بسته های خاک استفاده می شود. این بسته ها را می توان با استفاده از ژئوتکستایل پر کرد تا بتوانیم به استحکام و کارایی آن اطمینان بیشتری داشته باشیم. ژئوتکستایل در مدل های بافته و نبافته با بالاترین کاربرد مورد استفاده قرار می گیرد و شما می توانید از این محصول استفاده داشته باشید. دیوارهای حائل که با استفاده از ژئوتکستایل مقاوم سازی می شوند در مقایسه با دیوارهای معمولی با هزینه ای مناسب تر پیاده سازی می شوند و می توانند کارایی بیشتری داشته باشند. همچنین از ژئوتکستایل می توان برای ساخت دیوارهای حائل موقت با استفاده از خاک نیز استفاده کرد. این ماده می تواند استحکام دیوارها را تا حد بسیار زیادی تقویت کند و همچنین می تواند در ساخت دیوار حائل شیب دار مورد استفاده قرار گیرد. به طور کلی می توان گفت که ژئوتکستایل به صورت بسته بندی شده می تواند کارایی بسیار زیادی را برای دیوار حائل داشته باشد و از آن امروزه استفاده ای بسیار گسترده می شود.

ژئوتکستایل چیست
ژئوتکستایل چیست

استفاده از ژئوتکستایل در ستون ها

نقش ژئوتکستایل در ستون ها

برای اینکه بتوانیم میزان مقاومت ستون ها در برابر فشار را افزایش دهیم باید از خاک نرم استفاده کنیم. خاک نرم در حالت عادی نمی تواند کارایی بالایی در ستون ها داشته باشد و باید با استفاده از مهار کننده هایی نگهداری شود که در این صورت باید از ژئوتکستایل ها استفاده داشته باشیم. این ماده به صورت افقی در ستون ها مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند میزان تحمل فشار در ستون ها را بهبود بخشد. به طور کلی می توان گفت که ژئوتکستایل از آن جایی که از ورود رطوبت تا حد زیادی جلوگیری می کند و همچنین می تواند استحکام و مقاومت کششی بالایی داشته باشد، کارایی بسیار زیادی در ساخت ستون ها دارد. این محصول با استفاده از خاک رس مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین می توانیم یک لایه گریس برای محافظت از ژئوتکستایل استفاده نماییم. به طور کلی می توان گفت که در ساخت ستون ها می توانیم از ژئوتکستایل ها استفاده ای گسترده داشته باشیم و این محصول را با بیشترین کارایی مورد استفاده قرار دهیم. در نتایج آزمایشی که انجام شده است، ستون های حاوی ژئوتکستایل می توانند عمر و مقاومت بیشتری داشته باشند.

انواع ژئوتکستایل
انواع ژئوتکستایل

استفاده از ژئوتکستایل در سطوح عمودی

استفاده از ژئوتکستایل در سطوح عمودی

ژئوتکستایل را می توان یکی از مهم ترین مواد اولیه ای دانست که امروزه در بازار عرضه می شود و دارای کاربردی بسیار گسترده می باشد. این محصول در ساخت سطوح عمودی به تنهایی و یا به همراه سایر مصالح می تواند کارایی داشته باشد. برای مثال تصور کنید که می خواهید از ژئوتکستایل برای ساخت یک سطح عمودی کنار جاده ای به عنوان خاکریز استفاده کنید. در این صورت ژئوتکستایل می تواند کارایی خاص خود را برای شما داشته باشد و همچنین یکی از مهم ترین و بهترین محصولاتی است که در دسترس شما می باشد. ژئوتکستایل همچنین می تواند قدرت یک دیوار را افزایش دهد و در ساخت بسته های خاکی که برای مقاوم سازی دیوارها مورد استفاده قرار می گیرد دارای کاربرد می باشد. به طور کلی می توان گفت که در سطوح عمودی استفاده از ژئوتکستایل ها به دلیل مقاومت و استقامت به همراه مقاومت کششی مناسبی که دارند بسیار مناسب بوده و در دسترس شما می باشد. در صورتی که قصد استفاده از انواع ژئوتکستایل را داشته باشید، باید بدانید که این محصول دارای طول عمر و کارایی بالایی بوده و در پروژه های عمرانی بسیار زیادی مورد استفاده قرار می گیرد.

مطلب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *