ژئوتکستایل چیست و چه کاربردی دارد ۱۰ سال اخیر

 ژئوتکستایل چیست و چه کاربردی دارد ۱۰ سال اخیر

تولید کنند گان ژئوتکستایل

ژئوتکستایل چیست؟

قبل از هر چیزی می خواهیم به این سوال پاسخ دهم که ژئوتکستایل چیست؟ ژئوتکستایل ها به همراه سایر ژئوسنتتیک ها از قبیل ژئوممبران، ژئوگرید، ژئونت و ژئومت از مجموعه ایده آلی را برای پروژه های عمرانی و ساختمانی ایجاد می کنند. به زمین های پارچه، بافته اجرائی، پارچه ساختمانی، فیلتر پارچه ای و مصنوعی در واقع ژئوتکستایل می گویند. که در حقیقت ژئوتکستایل صفحات نفوذ پذیری می باشند که از الیافی همچون پلی استر یا پلی پروپیلن و به دو صورت بافته نشده Nonwoven و بافته شدهWoven ساخته شده اند. دلیل اینکه در اکثر کشورها برای کارهای ساختمانی از ژئوتکستایل بافته شده استفاده می شود به خاطر خصوصیاتی از قبیل: اجرای بسیار سریع و راحت، مقاومت بالا، وزن و هزینه کم و از همه مهمتر تخریب کمتر به طبیعت است. در نوع ژئوتکستایل بافته نشده توده ای از الیاف با استفاده از فشار مکانیکی (سوزنی) Needlepunch به هم اتصال یافته و یا با استفاده از حرارت و چسب های شیمیایی تولید میگردد.

ژئوتکستایل
ژئوتکستایل

عملکرد چندگانه ژئوتکستایل

ژئوتکستایل در برخی مواقع یک یا چند نقش را در یک سازه ایفا می­کند. بعنوان مثال یک ژئوتکستایل می­تواند هم از یک لایه عایقی محافظت کند و در عین­ حال آب را نیز زهکشی کرده و از سازه خارج نماید. البته باید در این موارد به خواص دینامیکی و هیدرولیکی مانند ضخامت، مقاومت بسیار عالی در برابر صدمات حین کار و نصب، خواص هیدرولیکی عالی و یکنواخت و … همزمان توجه شود.

ژئوتکستایل نبافته

منسوجات سازه ای پلیمری (ژئوتکستایل) با کاربردهای متنوع در صنعت راه و ساختمان و هیدرولیک همچون روکش آسفالت، زیرسازی جاده، بسترریل، اسکله و سد سازی، دیوار حایل، محافظت سواحل، خط لوله، زهکشی ساختمان و فیلتر کردن، محافظ بکینگ چمن مصنوعی، تونل، حفظ محیط زیست، آب و فاضلاب، ایجاد دریاچه های مصنوعی و غیره کاربرد دارد.

ژئوتکستایل زهکشی
ژئوتکستایل زهکشی

مزیت عملی ژئوتکستایل

کاربرد ژئوتکستایل سریع و راحت است و مهارت خاصی لازم ندارد، دوام آنها در مقابل عوامل طبیعی زیاد است، توانایی آنها در نگهداری ذرات خاک در محل خود، مقاومت الکتریکی بالا دارد.

با توجه به این موضوع که بخاطر تعدد روش ها و مصالح مختلفی که برای تهیه ژئوتکستایل وجود دارد نباید جای هیچگونه تعجبی وجود داشته باشد که از انواع مختلف ژئوتکستایل که در دسترس است و با توجه به شرایط مکانیکی، فیزیکی و دوام نوع مورد نیاز انتخاب شود. الیاف بافته شده و بافته نشده ژئوتکستایل برای پروژه های مختلفی همچون ساخت راه آهن، تونل، حفاظت ژئوممبرین در ساختن دریاچه های مصنوعی و… کاربرد بسیار ایده آلی دارد.

مطلب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *