نقش ژئوتکستایل در تحکیم بستر خاکریزها و شیبهای مصنوعی

 نقش ژئوتکستایل در تحکیم بستر خاکریزها و شیبهای مصنوعی

تحکیم بستر خاکی

ژئوتکستایل ها با استفاده از پلی پروپیلن تولید می شوند و یکی از مهم ترین ابزار برای جلوگیری از فرسایش خاک به شمار می روند. این ماده می تواند به روند جریان آب کمک کرده و همچنین حرکت خاک در شیب را محدود کند. این پارچه قابلیت نفوذ دارد و همچنین می تواند به عنوان یک فیلتر مورد استفاده قرار گیرد. در تولید ژئوتکستایل می توانیم از پلی پروپیلن در کنار پلی استر و سایر الیاف طبیعی استفاده کنیم و از این روی می توان گفت که این ماده دارای کاربرد بسیار بالایی می باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم در زمینه استفاده از ژئوتکستایل در کنترل خاکریز ها و شیب ها اشاره داشته باشیم. حتما برای شما هم این سوال پیش آمده است که چطور می توانیم در محیط های شیب دار، خاک را کنترل کنیم و جلوی فرسایش آن را بگیریم. برا ی اینکه بیشتر با ساختار یک خاکریز یا شیب ایجاد شده توسط انسان آشنا شویم، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

در زیر خاکریز ها یک لایه شمع مانند ایجاد می شود که ستون هایی است که خاک را به صورت مستحکم نگه می دارند. این شمع ها به عنوان بستر خاکریز های شیب دار شناخته می شوند. شمع ها با استفاده از ژئوتکستایل ها ساخته می شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در این مورد اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

تحکیم بستر
تحکیم بستر

آشنایی با کاربردهای ژئوتکستایل

کاربرد ژئوتکستایل در تحکیم بستر خاکریز

از ژئوتکستایل برای اینکه بتوانیم یک خاکریز مستحکم داشته باشیم استفاده می شود. در واقع زمانی که ما می خواهیم یک خاکریز مصنوعی ایجاد کنید، معمولا از نوعی خاک و سنگ با شرایطی متفاوت با خاک و سنگی استفاده می کنیم که در منطقه جغرافیایی وجود دارد و میل به ترکیب این مواد می تواند باعث فرسایش و از بین رفتن خاکریز شود. همچنین در شیب خاکریز ممکن است که به دلیل مواد استفاده شده شاهد ریزش مواد و از بین رفتن ژئوتکستایل در طول مدت زمانی طولانی باشیم. برای جلوگیری از این مسئله استفاده از ژئوتکستایل توصیه می شود. این ماده که به صورت بافته و نبافته در بازار عرضه می شود به صورت اسلوپ یا لوله های پر شده برای کنترل و تحکیم بستر خاکریز ها مورد استفاده قرار می گیرد و دارای کارایی بسیار بالایی می باشد. این ماده به صورت اسلوپ های آماده برای تحکیم بستر خاکریز استفاده می شود و همچنین در اماکنی که نیازمند شیب مصنوعی می باشیم می توانیم از این ماده استفاده داشته باشیم. در ادامه بیشتر در زمینه استفاده از ژئوتکستایل با شما صحبت خواهیم کرد.

ژئوتکستایل برای تحکیم بستر
ژئوتکستایل برای تحکیم بستر

کاربرد ژئوتکستایل در خاکریزها

موارد استفاده از ژئوتکستایل در خاکریز ها

بسیاری از بسترهای ارتباطی نیازمند استفاده از ژئوتکستایل می باشند. برای مثال زمانی که یک خط آهن احداث می شود، معمولا این خط مستقیما بر روی زمین پیاده سازی نمی شود. چرا؟ فرسایش زمین یا زمین لرزه کوچک می تواند این راه ارتباطی را مسدود کند و به همین دلیل یک خاکریز با استفاده از سنگ های ریز و درشت استفاده می شود. این سنگ ها با سنگ های بستر زمین متفاوت هستند و میل به مخلوط شدن دارند. در این حالت باید چه کاری انجام دهیم تا این خاکریز فرسایش نداشته باشد؟ می توانیم اسلوپ هایی از ژئوتکستایل بافته را ایجاد کنیم تا بتواند از خارج شدن سنگ ها از مکان خاکریز جلوگیری کند. این اسلوپ ها سر باز هستند و در صورت نیاز می توانیم سنگ به آن ها اضافه کنیم. همچنین ژئوتکستایل را می توان در باغچه هایی که در شیب بنا می شوند و زمین های کشاورزی شیب دار به صورت اسلوپ هایی با سر و ته باز مورد استفاده قرار داد و استفاده کرد تا از بروز خرابی و فرسایش خاک جلوگیری نماید. اما چرا ژئوتکستایل؟ این ماده می تواند در برابر آب از خود نفوذ پذیری نشان دهد، پس برای محیط زیست و سفره آب های زیرزمینی گزینه ای مناسب است. اما از عبور ذرات خاک جلوگیری کرده و از شیب محافظت می کند و همچنین باعث استحکام خاکریز ها می شود.

تحکیم بستر خاکی
تحکیم بستر خاکی

خرید ژئوتکستایل

استفاده از ژئوتکستایل در بستر زیرین خاکریز و شیب برای مدیریت بهتر فرسایش

بخواهیم یا نه، زمین فرسایش دارد، زمین لرزه و سیل و طوفان هم می توانند این فرسایش را تشدید کنند و ما برای اینکه بتوانیم یک خاکریز یا شیب مصنوعی مطمئن و با استحکام داشته باشیم باید از ژئوتکستایل استفاده کنیم. به چه صورت؟ ژئوتکستایل نبافته می تواند مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه داشته باشد و استحکامی بسیار زیاد دارد. در فیلتراسیون و همچنین جداسازی لایه ها نیز می توان از آن استفاده کرد و به همین صورت می توانیم در قسمت زیرین لایه خاکریز یک لایه ژئوتکستایل نبافته را ایجاد کرده و استفاده کنیم تا بتواند با تقسیم مناسب وزن باعث شود تا خاکریز تقویت شود. مهار این دسته از ژئوتکستایل ها به سادگی و در میان لایه های بستر صورت می گیرد و از این روی می تواند بهترین گزینه موجود برای استحکام بخشی به خاکریز و شیب مصنوعی به شمار رود.

فیلتراسیون و زهکشی
فیلتراسیون و زهکشی

ژئوتکستایل

چرا ژئوتکستایل؟

در جواب به این سوال باید گفت که اگرچه ماده های زیادی با کاربردی مشابه با ژئوتکستایل در بازار عرضه می شوند ولی نمی توانیم از آن ها استفاده گسترده داشته باشیم. گاها برای استحکام بخشی به یک خاکریز یا شیب مصنوعی نیازمند کیلومترها ماده هستیم که طبعا قیمتی بسیار بالا خواهند داشت. از این روی ژئوتکستایل را می توانیم به عنوان یکی از مهم ترین ابزاری دانست که امروزه در بازار عرضه شده و مورد استفاده می باشد. این محصول می تواند بودجه بندی بسیاری از پروژه ها را کاهش داده و در کل یک گزینه مطلوب به شمار می رود.

کلام آخر

ژئوتکستایل را می توان به عنوان یکی از مهم ترین ماده هایی عنوان کرد که در بسیاری از پروژه های عمرانی جهت تثبیت و استحکام بخشی به خاکریز و شیب مصنوعی مورد استفاده می شود و شما می توانید با مطالعه این مقاله بیشتر با کاربرد این ماده آشنا شوید. امروزه استفاده از این ماده بسیار گسترش پیدا کرده است و در بسیاری از پروژه ها از این محصول استفاده می شود. تولید ژئوتکستایل در دو مدل بافته و نبافته انجام می شود و از هر دو مدل در این نوع پروژه ها استفاده می شود.

 

gameever

مطلب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *