نقش ژئوتکستایل در سد سازی

 نقش ژئوتکستایل در سد سازی

ژئوتکستایل

دوره ساخت سد های بزرگ در ایالات متحده آمریکا مابین سال های ۱۹۴۰ تا ۱۹۷۰ بوده است. پس از آن محبوبیت ژئوتکستایل در ساخت سد ها با گسترش بسیار بالایی همراه شد. در این دوره آژانس فدرال آمریکا آزمایش هایی در خصوص مقاومت و کارایی ژئوتکستایل انجام داد که نشان داده شد که این ماده می تواند تاثیر بسیار زیادی در زمینه افزایش مقاومت سد داشته باشد و در زمینه بودجه بندی نیز می توانست بسیاری از محدودیت ها را برطرف سازد. از ژئوتکستایل ها برای مقاصد مختلفی در سد سازی استفاده می شود. این ماده می تواند در ترمیم ساختار سد مورد استفاده قرار گیرد و همچنین در فیلتراسیون سد ها نیز می تواند یک ماده کاملا کاربردی به شمار رود. از این روی ژئوتکستایل ها به عنوان یک ماده اولیه بسیار مهم در سد سازی مورد استفاده بوده اند و ما هم قصد داریم در این مقاله شما را بیشتر با این ماده و کاربرد آن آشنا سازیم که قطعا می تواند برای شما مفید واقع شود. ژئوتکستایل یکی از منسوجاتی است که بر پایه پلی پروپیلن و سایر مواد اولیه در مدل های بافته و نبافته تولید شده و در صنایع مختلفی از جمله سد سازی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا با کاربرد این ماده در سد سازی بیشتر آشنا شوید.

سد سازی
سد سازی

ژئوتکستایل در سد سازی

مثال هایی از استفاده ژئوتکستایل در سد سازی

انواع مختلف و متنوعی از کاربردهای ژئوتکستایل در سد سازی می توان نام برد که متداول ترین آن، استفاده از ژئوتکستایل ها در سد های خاکریزی می باشد. این ماده به عنوان یک فیلتر حاشیه ای روی بالادست یا منطقه پایین قرار داده می شود و برای مسیرهای آبی می تواند کاربرد بسیار زیادی داشته باشد. همچنین در ترمیم سد ها و به عنوان یک فیلتر می تواند کاربرد داشته باشد.

استفاده از ژئوتکستایل های ضد آب در زهکشی و لایه محافظ در سد ها و همچنین به عنوان یک فیلتر داخلی در تخلیه داخلی از دیگر موارد کاربردی است که می توان برای ژئوتکستایل در سد سازی عنوان کرد. همچنین این ماده می تواند کاربردهای بیشتری داشته باشد که در ادامه بیشتر به شما در این زمینه اطلاعاتی خواهیم داد. شما می توانید از ژئوتکستایل در سد سازی استفاده بسیار گسترده ای داشته باشید. این ماده به دلیل خواص کششی و کاربردی به علاوه استحکام بالایی که دارد می تواند یکی از بهترین مواد اولیه ای باشد که برای ساخت و ساز سد ها مورد استفاده می باشد. این ماده در دو مدل بافته و نبافته در پروژه های عمرانی نظیر سد سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

ژئوممبران
ژئوممبران

ساخت سد با ژئوتکستایل

تاریخچه استفاده از ژئوتکستایل در سد سازی

در سال ۱۹۸۶یک کنفرانس بین المللی در زمینه سد های بزرگ انجام شد که در نهایت به این نتیجه دست پیدا کرد که استفاده مناسب از ژئوتکستایل به درستی می تواند در کاهش هزینه ها و افزایش طول عمر سد کارایی داشته باشد. همچنین برخی از کارشناسان معتقد هستند که سوء استفاده از ژئوتکستایل نیز می تواند عملیات ساخت سد را به با خطر مواجه می کند و از این روی باید از ژئوتکستایل ها به درستی استفاده شود.  روش های نوین سد سازی با استفاده از ژئوتکستایل که مربوط به ساخت لوله های تخلیه با محافظ ژئوتکستایل می باشد و یا ساخت خاکریز ها و حفره ها با استفاده از این ماده از دیگر مواردی بود که در این کنفرانس مطرح شد. به طور تاریخی استفاده از ژئوتکستایل از آن جایی مورد بررسی قرار گرفت که استفاده از این ماده می تواند باعث افزایش سطح آب در یک سد شود و از این روی بسیاری از مهندسین در ساخت دچار نگرانی شدند. اما اقداماتی که در زمینه کاهش ریسک انجام شد، تایید کننده عملکرد این ماده و کاهش ریسک استفاده از ژئوتکستایل بود و تقریبا تایید شد که ژئوتکستایل می تواند کارایی در سد سازی داشته باشد.

ژئوتکستایل
ژئوتکستایل

کاربرد ژئوتکستایل در سد سازی

استفاده از ژئوتکستایل به عنوان جدا کننده در سد ها

ژئوتکستایل را می توان یکی از برترین ماده هایی دانست که برای جداکنندگی مواد در سد سازی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. این ماده به طور کلی می تواند در زهکشی کاربرد داشته باشد و همچنین به این دلیل که کاربردی شبیه به یک فیلتر دارد، می تواند کارایی بالایی داشته باشد. ژئوتکستایل همچنین به عنوان یک ماده دوستدار محیط زیست است و می تواند در صخره ها و حوضچه های یک سد مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این ماده در کنار بتن می تواند کارایی بالایی داشته باشد و استفاده از آن روز به روز در حال گسترش می باشد.

ژئوتکستایل به عنوان یک ماده تولید شده بر پایه نفت شناخته می شود. این ماده می تواند در تصفیه آب مورد استفاده قرار گیرد و همچنین زمانی که خاک زیر سد مقاومت بالایی نداشته باشد می تواند به عنوان یک جدا کننده اصلی مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از این ماده از سال ها پیش در آمریکا آغاز شده است و در حال حاضر نیز با توجه به مسائل ایمنی که وجود دارد، این ماده کاراایی خود را از دست نداده و استفاده از آن بسیار گسترده می باشد.

انواع ژئوتکستایل
انواع ژئوتکستایل

ژئوتکستایل

کلام آخر

ژئوتکستایل یکی از اصلی ترین مواد اولیه ای شناخته می شود که امروزه در بازار عرضه شده است و در ساخت و سازهای مختلفی می تواند کارایی داشته باشد. سد سازی با استفاده از ژئوتکستایل می تواند بازده بسیار بالایی داشته باشد و همچنین می تواند در کاهش هزینه ها تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. ژئوتکستایل را می توان یک ماده اولیه بسیار مرغوب دانست که در افزایش استحکام سازه ها و جلوگیری از هدر رفت آب یا فیلتراسیون آن دارای کاربرد بسیار زیادی می باشد. از این روی می توان گفت که ژئوتکستایل یکی از مهم ترین مواد اولیه ای است که برای ساخت سد مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اطلاعاتی که در این مقاله برای شما بیان شد، شما می توانید در زمینه استفاده از ژئوتکستایل در زمینه سد سازی اطلاعات مفیدی داشته باشید که قطعا می تواند برای شما مفید واقع شود. همینطور این ماده می تواند در موارد عمرانی و صنایع دیگر نیز کارایی بسیار زیادی داشته باشد. ژئوتکستایل به صورت بافته شده در برخی از بخش های سد سازی و همچنین ژئوتکستایل نبافته در دیگر موارد سد سازی دارای کاربرد می باشد.

مطلب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *