نقش ژئوتکستایل در احداث باند فرودگاه

 نقش ژئوتکستایل در احداث باند فرودگاه

باند فرودگاه

برای حفاظت از باند فرود چالش های طراحی مهندسی زیادی را در پیش رو داریم. ظرفیت ها برای باند های فرودگاهی باید افزایش پیدا کند و در عین حال باید راندمان ها را افزایش دهیم تا تاثیرات منفی را در صنعت هوانوردی تجربه نکنیم. برای اینکه بتوانیم از یک باند فرود محافظت کنیم باید حتما این قسمت از فرودگاه در برابر طوفان و سیل مهار شده باشد و همچنین مهار فاضلاب و زهکشی تاسیسات در این قسمت مورد نیاز است. همچنین فناوری های ساخت هواپیما روز به روز در حال پیشرفت است و باند های بزرگتر و قوی تر برای هواپیماهای سبک وزن و هواپیماهای پهن پیکر مورد نیاز می باشد. از همین روی ما در این مقاله قصد داریم در زمینه کاربرد ژئوتکستایل برای استفاده در احداث باند فرودگاه با شما صحبت کنیم و اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم که قطعا می تواند برای شما مفید واقع شود. ژئوتکستایل یکی از مهم ترین ابزاری است که امروزه در بسیاری از پروژه های عمرانی مورد استفاده می باشد و روز به روز به استفاده از این محصول بیشتر تاکید می شود. اما نقش ژئوتکستایل برای استفاده در احداث باند فرودگاه چیست؟ در ادامه این مقاله به این موضوع می پردازیم.

ژئوتکستایل
ژئوتکستایل

کاربرد ژئوتکستایل

باند فرودگاه و نقش ژئوتکستایل در ساخت آن

یکی از مهم ترین نگرانی های ایمنی که برای هر فرودگاه اهمیت بسیار زیادی دارد، مدیریت ترافیک و شبکه بسیار پیچیده ای می باشد که باند فرودگاه ها باید تحمل آن را داشته باشند. علاوه بر هواپیما، بر روی باند فرودگاه چرخ دستی های مربوط به حمل چمدان ها، وسایل نقلیه امدادی، کامیون سوخت و سایر ابزار حرکت می کنند. حفاظت و ایجاد یک باند فرودگاه بر این اساس دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. علاوه بر این موارد، در یک باند فرود، باید مقاومت لازم برای حرکت هواپیما برای برخاستن و یا نشستن هواپیما ایجاد شود و همین مسئله روشن می کند که باید زهکشی فاضلاب و تاسیسات برای باند فرود بسیار قوی انجام شود که در این رابطه می توانیم از ژئوتکستایل استفاده داشته باشیم. باند فرودگاه ها همچنین چرخه مکرر برخواستن و نشستن هواپیما را باید تحمل کند و از این روی نیاز ما به ژئوتکستایل بسیار گسترده تر می شود.

طبق توصیه هایی که سازمان بین المللی هواپیمایی ICAO به فرودگاه ها برای لزوم استاندارد سازی باند فرود ارائه کرده است. علاوه بر تمامی نکاتی که در پیش از این قسمت بیان کردیم، برای عدم نشست باند فرود در نتیجه تیک آف و لندینگ هواپیما، باید از ژئوتکستایل استفاده شود. ژئوتکستایل به ما کمک می کند تا بتوانیم نشست یک باند فرود در نتیجه فرود و برخواستن هواپیما که در نتیجه آن فشار شدیدی به باند فرودگاه وارد می شود، بیشتر از ۱۵ سانتی متر یا ۲۰ درصد از سطح استاندارد بین المللی نشود. از این روی می توان نتیجه گرفت که ژئوتکستایل یکی از مهم ترین ماده های مورد استفاده برای جلوگیری از نشست باند فرود در فرودگاه ها می شود و اهمیت استفاده از ژئوتکستایل از این مبحث مشخص می گردد.

احداث باند فرودگاه
احداث باند فرودگاه

ژئوتکستایل در باند فرود

مثالی از اهمیت استفاده از ژئوتکستایل

ایرباس و بوئینگ، دو غول صنعت هواپیما سازی دنیا به شمار می روند که محصولات پهن پیکر خود را تحت برند A380 برای ایرباس و ۷۸۷ برای بوئینگ عرضه کرده اند. زمانی که این سری از هواپیما ها برای تیک آف و لندینگ آماده می شوند، اگر یک باند ۶۰ متری برای تحمل وزن هواپیما داشته باشیم، این مقدار از باند ممکن است پس از استفاده کوتاه مدت و در نتیجه عدم استفاده از ژئوتکستایل به طور کامل از هم فروپاشی کند و از این روی می تواند باعث بروز خطرات بسیار زیادی شود. این در حالی است که ژئوتکستایل با پهنای ۷۵ متر برای یک باند ۶۰ متری می تواند به خوبی در کنترل وزن هواپیمای پهن پیکر کمک کرده و از این روی ماده ای مفید به شمار می رود. با توجه به این مثال می توانیم درک کنیم که حتی برند های کوچک تر هواپیما می توانند در نتیجه عدم ایجاد اصولی باند فرود، باعث ورود آسیب های بسیاری به آن شوند که در نتیجه آن زندگی بسیاری از مسافرین به خطر خواهد افتاد.

تقویت روکش اسفالت
تقویت روکش اسفالت

زیرسازی باند فرود

سایر کاربردهای ژئوتکستایل در باند فرود

ژئوتکستایل در مدل های بافته و نبافته می تواند گزینه ای کاملا مناسب برای استفاده در قسمت های مختلف یک باند فرود باشد. علاوه بر افزایش استحکام، استفاده از ژئوتکستایل در زهکشی و ایجاد راه آب های روان در کنار باند فرود می تواند بسیار ضروری باشد. استفاده در تاسیسات برای جلوگیری از آسیب دیدن تاسیسات و باند فرود از دیگر ویژگی ها و کاربردهایی است که می توانیم از ژئوتکستایل انتظار داشته باشیم. همچنین در مناطقی که شرایط جغرافیایی و نوع زمین برای ساخت باند فرود نمی تواند مناسب باشد، استفاده از ژئوتکستایل برای جلوگیری از نشست زمین می تواند یک روش بسیار مفید به شمار رود. ژئوتکستایل برای افزایش استحکام یک باند فرود به دلیل شکل مهندسی شده ژئوتکستایل بافته، از این مدل استفاده می شود و همچنین محصولات نبافته برای استفاده در زهکشی ها مورد استفاده می باشد. این ماده به قیمت ارزان در بازار عرضه می شود و امروزه به یکی از مهم ترین ماده های بستر ساخت باند فرودگاه تبدیل شده است. در سراسر دنیا کمتر فرودگاهی را می توان مشاهده کرد که از لایه های ژئوتکستایل برای احداث باند فرود و زیرسازی آن استفاده نکرده باشد که این امر نشان دهنده اهمیت ژئوتکستایل در صنعت هوانوردی می باشد.

باند فرودگاه
باند فرودگاه

نقش ژئوتکستایل در صنعت هوانوردی

کلام آخر

ژئوتکستایل را می توان اتصال دهنده صنعت منسوجات با پروژه های عمرانی دانست. یک پارچه بسیار ارزشمند که با قیمتی ارزان در بازار یافت می شود و می تواند کاربرد بسیار زیادی داشته باشد. در این مقاله به بررسی نقش ژئوتکستایل برای استفاده از آن در باند فرود داشتیم و در این زمینه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم. ژئوتکستایل در مدل های بافته و نبافته در بازار عرضه می شود و دارای کیفیت بسیار بالایی می باشد. این محصول در مدل های بافته در بستر سازی و افزایش استحکام باند فرود و در مدل های نبافته در زهکشی و تاسیسات یک باند فرودگاه می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

gameever

مطلب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *