نقش ژئوتکستایل در لاینینگ و ایزولاسیون تونل ها

 نقش ژئوتکستایل در لاینینگ و ایزولاسیون تونل ها

زهکشی تونل

زمانی که ما قصد داریم یک تونل احداث کنیم، برای آن معمولا عمری بالاتر از صد سال در نظر می گیریم و این به معنای آن است که باید استانداردهای مربوط به تونل سازی را در بالاترین سطح ممکن در نظر داشته باشیم. به خصوص استانداردهایی که در سیستم های آب بندی و ایزولاسیون تونل ها مورد استفاده هستند باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند. ژئوتکستایل را می توان یکی از مهم ترین ابزاری دانست که برای تونل سازی مورد استفاده قرار می گیرد. تونل هایی که در قسمت زیرین آب های زیرزمینی ایجاد می شوند نباید به هیچ عنوان عبور آب را داشته باشند. تعدادی پارامتر برای استفاده از ژئوتکستایل ها وجود دارد که در این قسمت به شما معرفی می کنیم. شرایط سنگ، زمین، فشار آب و روش طراحی بر روی سیستم لاینینگ و ایزولاسیون تونل ها دارای کاربرد می باشند. از این روی از ژئوتکستایل ها استفاده می شود. در این مقاله ما قصد داریم کاربرد ژئوتکستایل در استفاده برای ایزولاسیون تونل ها و همچنین کاربرد این محصول برای ضد آب کردن تونل ها بررسی کنیم و در این زمینه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. هدف نهایی ما از این مقاله آن است که کاربرد ژئوتکستایل برای ساخت تونل های کاملا ضد آب را به شما توضیح دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

تونل
تونل

ژئوتکستایل

کاربرد ژئوتکستایل در ایزولاسیون تونل ها

در تونل هایی که به صورت دو لایه طراحی می شوند، ژئوتکستایل بین باند های پلاستیکی و بتن برای تخلیه آب های زیرزمینی قرار داده می شود. در طول مدت زمانی که روکش های بتنی بر روی کار قرار داده می شود، ژئوتکستایل می تواند نقش ایزولاسیون و ضد آب بودن بتن را ایفا کند و از این روی می تواند کارایی داشته باشد. زمانی که از ژئوتکستایل به عنوان غشای تونل استفاده می شود، نمی توانیم به آزمایش های نفوذ پذیری که برای بتن در نظر گرفته شده است اتکا داشته باشیم و در عوض باید آزمایشات بیشتری را انجام دهیم. همچنین می توانیم امیدوار باشیم که ژئوتکستایل بتواند ایزولاسیون قوی تری را برای تونل ایجاد کند. در کنار این خاصیت، ژئوتکستایل می تواند به صورت خمیده مورد استفاده قرار گیرد و در سیستم زهکشی تونل ها برای کنترل آب ورودی دارای کاربرد بسیار زیادی می باشد. از این روی می توانیم امیدوار باشیم که ژئوتکستایل نقش بسیار مهمی را در لاینینگ و همچنین نفوذ ناپذیری تونل ها یا همان ایزولاسیون را داشته باشد. معمولا این ماده به صورت بافته شده در ساخت تونل ها استفاده می شود ولی ما در ادامه بیشتر در این مورد توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

لاینینگ تونل
لاینینگ تونل

کاربرد ژئوتکستایل

چرا ژئوتکستایل؟

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که دقیقا چرا باید ژئوتکستایل را در تونل ها استفاده کنیم؟ شاید نظریه شما بر ایجاد لوله های آب با استفاده از دستگاه های مختلف درون صخره ها برای خروج آب باشد. این در حالی است که آب باران و آب های زیرزمینی زمانی که جاری می شوند املاح یک صخره را با خود می شویند. در اصطلاح می توانند فرسایش ایجاد کنند و در نتیجه شستن املاح صخره ها ما نمی توانیم انتظار مقاومت و استحکام بالایی از کوه و صخره داشته باشیم. همچنین این املاح می توانند باعث بسته شدن یک طرف لوله شوند و آب با وزن زیادی درون لوله ها باقی می ماند. از این روی توصیه می شود که حتما برای ایزولاسیون تونل ها و همچنین لاینینگ تونل ها از ژئوتکستایل استفاده شود. ژئوتکستایل علاوه بر اینکه محیط لازم برای حرکت آب را فراهم می کند، از بروز فرسایش در صخره ها جلوگیری می کند و به خصوص اگر صخره ما از نوع آهکی باشد، می تواند طول عمر تونل را تضمین کند. ژئوتکستایل همچنین برای زهکشی تونل ها می تواند کارایی داشته باشد و یا در میان لایه های بتن مورد استفاده قرار گیرد. به طور کلی این ماده دارای کارایی بسیار بالایی می باشد.

زهکشی تونل
زهکشی تونل

نقش های ژئوتکستایل

محافظت از بتن با استفاده از ژئوتکستایل

روکش ها و غشایی که برای یک تونل ایجاد می شود، برای افزایش طول عمر تونل مورد استفاده قرار می گیرند. تفاوتی ندارد که بتن به صورت پاششی، تزریق یا اسپری بر روی دیواره تونل قرار گرفته شده باشد، برای این که وزن وارده بر روی بتن را کاهش دهیم نباید اجازه بدهیم که میزان آب با وزن بسیار بالایی بر روی آن قرار داده شود. از این روی اهمیت ایزولاسیون تونل ها مطرح می شود و در این زمینه می توانید از فناوری ژئوتکستایل استفاده داشته باشید. این ماده برای زهکشی و همچنین کنترل محیط درونی تونل مورد استفاده قرار می گیرد و درون صخره ها و تمامی محیط های داخلی تونل یکی از اجزای اصلی به شمار می رود. در صورتی که قصد دارید یک تونل ایجاد کنید، حتما باید از ژئوتکستایل برای ایزولاسیون و لاینینگ استفاده داشته باشید. این ماده با کیفیت بسیار بالایی تولید می شود و در بازار عرضه می گردد. شما می توانید نسبت به خریداری و استفاده از آن اقدام کنید.

چرا ژئوتکستایل؟ برای ایزولاسیون و همچنین لاینینگ یک تونل می توانیم مواد مختلفی را مورد استفاده قرار دهیم. اما ژئوتکستایل بیشتر مورد توجه است چرا که می تواند به سادگی مورد استفاده قرار گیرد، طول عمر بالایی دارد و همچنین یکی از بهترین گزینه ها برای لایه بندی و جداسازی لایه ها به شمار می رود. همچنین ژئوتکستایل را می توانیم با قیمتی مقرون به صرفه خریداری کنیم. از این روی این ماده به کمک پروژه های عمرانی برای تولید تونل ها می آید و استفاده گسترده ای از آن می شود. در ایزولاسیون تونل ها به دلیل طول عمر بالای هر تونل باید تمامی جوانب استفاده از مواد سنجیده شود.

ژئوتکستایل
ژئوتکستایل

خرید ژئوتکستایل

کلام آخر

ژئوتکستایل را می توانیم به عنوان یکی از مهم ترین موادی بدانیم که امروزه در بازار عرضه شده اند و نقش بسیار مهمی را در ایزولاسیون و همچنین لاینینگ تونل ها دارد. این ماده را می توانیم با قیمتی بسیار مقرون به صرفه خریداری کنیم. در این مقاله شما را با نقش ژئوتکستایل در تونل سازی و همچنین ویژگی های این محصول آشنا کردیم و اطلاعاتی را در این خصوص با شما در میان گذاشتیم که قطعا می تواند برای شما مفید واقع شود. در صورتی که قصد خرید ژئوتکستایل را داشته باشید می توانید با کارشناسان فروش در این زمینه ارتباط برقرار نمایید.

gameever

مطلب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *