کاربرد ژئوتکستایل در جداسازی جاده

 کاربرد ژئوتکستایل در جداسازی جاده

ژئوتکستایل

ژئوتکستایل یکی از مهم ترین ابزاری است که برای جاده سازی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با کاربرد ژئوتکستایل در جداسازی جاده ها بدانیم. در ابتدا بهتر است مختصری در زمینه تعریف ژئوتکستایل با شما صحبت کنیم و در ادامه بیشتر با کاربرد این محصول در صنایع مختلف آشنا خواهیم شد که قطعا می تواند برای شما مفید واقع شود.

ژئوتکستایل را می توان یک ماده نساجی دانست که نفوذ مصنوعی داشته و برای بهبود خصوصیات خاک می تواند یک گزینه کاملا مناسب به شمار رود. این ماده می تواند در جداسازی لایه های خاک، فیلتراسیون، تقویت و محافظت مورد استفاده باشد و یکی از مهم ترین مواد اولیه در پروژه های راه سازی به شمار می رود. ژئوتکستایل را می توان یک ماده ایده آل برای کارهای زیرساختی مانند جاده ها، بندرها، محل های دفن زباله و زهکشی سازه ها و یا سایر پروژه های عمرانی باشد. اما برای اینکه بتوانیم بیشتر با ژئوتکستایل در پروژه های جاده سازی آشنا شویم، لازم است که در ابتدا اطلاعاتی در زمینه انواع مدل های ژئوتکستایل بدانیم.

ژئوتکستایل
ژئوتکستایل

ژئوتکستایل بافته

انواع ژئوتکستایل

ژئوتکستایل در مدل های مختلفی تولید می شود. بافته شده و نبافته را می توان دو نمونه از مهم ترین محصولات ژئوتکستایل دانست. اما تفاوت های ژئوتکستایل چیست؟ در ادامه به معرفی ژئوتکستایل بافته و نبافته را به شما معرفی خواهیم کرد که قطعا می تواند برای آشنایی با کاربرد این محصول می تواند کارایی داشته باشد.

ژئوتکستایل بافته شده

ژئوتکستایل ها معمولا به صورت بافته شده در بازار عرضه می شوند. بافت ژئوتکستایل تقریبا شبیه به تولید پارچه می شود و با تکنیک های مشابه تولید می شود. نخ های موازی و عمود در یک دیگر قرار می گیرند و این محصول را که از خاصیت کششی و مقاومتی بسیار بالا برخوردار می باشد را ایجاد می کند که قطعا می تواند برای استفاده های مختلف گزینه ای مناسب باشد.

ژئوتکستایل نبافته

ژئوتکستایل نبافته با استفاده از نخ های ژئوتکستایل و ترکیب آن با الیاف های دیگر تولید می شود. پیوند الیاف با استفاده از روش های مختلف حرارتی، شیمیایی یا مکانیکی انجام می شود و در دسترس شما می باشد. در صورتی که قصد خرید ژئوتکستایل از نوع نبافته را داشته باشید، لازم است بدانید که این محصول با این که مقاومت بالایی دارد ولی خاصیت کشسانی آن نسبت به نوع بافته شده ضعیف تر می باشد و شما باید بر این اساس نسبت به خرید ژئوتکستایل دقت داشته باشید.

ژئوتکستایل بافته
ژئوتکستایل بافته

ژئوتکستایل نبافته

اما کاربرد ژئوتکستایل برای ساخت جاده و یا پیاده رو چیست؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

کاربرد ژئوتکستایل در نقش جداسازی جاده ها

از ژئوتکستایل ها به طور عمده برای ساخت جاده ها استفاده می شود. این محصول می تواند با افزایش استحکام کششی خاک، آن ها تقویت نماید و از آن به عنوان یک لایه برای آب زدایی سریع آب استفاده می شود. ژئوتکستایل ها نیاز به حفظ و نفوذ پذیری خود را بدون اینکه عملکرد خود را از دست بدهند، حفظ می نمایند و از این روی می توان گفت که ژئوتکستایل می تواند گزینه ای مناسب برای شما باشد. به طور کلی می توان گفت که شاید تکنیک های مختلف برای ساخت جاده در تمامی شرایط مساعد نباشد. برای مثال در مکان هایی که بارش به صورت مداوم انجام می شود، خاک نمی تواند حالت مساعدی برای پذیرایی از آسفالت داشته باشد و از این روی باید از یک جداساز استفاده کرد که در این صورت ژئوتکستایل می تواند گزینه ای مناسب باشد. اما کدام مدل ژئوتکستایل می تواند نقش جداسازی جاده را ایفا کند؟ در این خصوص می توان از ژئوتکستایل بافته شده استفاده کرد. البته با اینکه ژئوتکستایل نبافته نمی تواند مقاومت و کارایی بسیار بالایی هم داشته باشد ولی گزینه ای مناسب برای جاده ها به شمار می رود و گاها از آن هم استفاده می شود.

جداسازی خط راه اهن
جداسازی خط راه اهن

نقش ژئوتکستایل در جاده سازی

کاربرد ژئوتکستایل در نقش ساخت پیاده رو

با توجه به شرایطی که گفته شد، ژئوتکستایل می تواند کارایی بالایی برای مناطق جغرافیایی با رطوبت بالا برای ساخت پیاده رو داشته باشد. در این صورت می توانیم انتظار بالایی از طول عمر مناسب پیاده رو ها داشته باشیم. لازم به ذکر است که در پیاده رو ها نیز می توان از انواع ژئوتکستایل بافته یا نبافته استفاده کرد و بر اساس نوع پیاده رو و متریال مورد استفاده می توانیم نوع جداکننده ژئوتکستایل را استفاده کنیم.

فواید استفاده از ژئوتکستایل به عنوان جداکننده

ژئوتکستایل به طور کلی می تواند روند فرسایش خاک را بسیار کند کند و از این روی استفاده از آن می تواند گزینه ای مناسب باشد. عدم رسوب آب به خاک که باعث منقبض و منبسط شدن خاک می شود، از دیگر دلایلی است که از ژئوتکستایل می توان استفاده کرد. به طور کلی می توان گفت که ژئوتکستایل ها در دراز مدت می توانند عملکرد مثبتی داشته باشند و از هزینه های اضافی آسفالت کاری مجدد در جاده ها می توانند جلوگیری کنند.

تقویت خط راه اهن
تقویت خط راه اهن

ژئوتکستایل در راه آهن

کلام آخر

ژئوتکستایل را می توان یکی از مهم ترین منسوجاتی دانست که در صنعت و عمران جایگاه بسیار مهمی را از آن خود کرده است. امروزه محیط زیست و جلوگیری از فرسایش خاک اهمیت بسیار زیادی برای مهندسین پیدا کرده است و با توجه به اینکه رشد جمعیت مثبت در دنیا باعث شده است تا ترافیک و تردد بیشتر باشد، لازم است از موادی همچون ژئوتکستایل برای جداسازی لایه های عمرانی و خاک استفاده کرد که می تواند باعث شود تا خاک استحکام بالاتری به خود بگیرد و در نتیجه بتوانیم انتظار طول عمر بالاتری از یک جاده داشته باشیم. علاوه بر آن، ژئوتکستایل می تواند کارایی بسیار زیاد دیگری در جلوگیری از آلودگی های محیط زیستی داشته باشد و عملکرد این محصول محدود به جاده سازی نمی شود. امروزه این محصول در پروژه های عمرانی بسیار مهمی از جمله در ساخت راه آهن و یا در فرودگاه ها نیز عملکرد بسیار مهمی را به خود گرفته است و شما می توانید بر اساس اطلاعاتی که در این مقاله داده شد نسبت به استفاده از ژئوتکستایل در ساخت جاده ها استفاده نمایید. در این مقاله به طور مشخص شما را با کاربرد ژئوتکستایل در ساخت جاده و پیاده رو و نقش جداسازی ژئوتکستایل با شما صحبت داشته ایم.

مطلب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *