با نقش ژئوتکستایل در مقاوم سازی آشنا شوید

 با نقش ژئوتکستایل در مقاوم سازی آشنا شوید

مقاوم سازی شیب

مقاوم سازی را می توان یکی از مهم ترین کاربردها و نقش هایی دانست که می توانیم از ژئوتکستایل انتظار داشته باشیم. در این مقاله قصد داریم در زمینه ویژگی های این ماده در مقاوم سازی پروزه های عمرانی با شما صحبت کنیم. یکی از معضلاتی که می تواند بسیاری از پروژه های عمرانی را تحت تاثیر قرار دهد، آسیب دیدگی این پروژه ها در اثر شرایط بد جغرافیایی می باشد. برای اینکه بتوانیم طول عمر سازه ها را افزایش دهیم می توانیم از ژئوتکستایل استفاده کنید. این ماده می تواند برای فیلتراسیون آب و جلوگیری از فرسایش در خاک مورد استفاده قرار گیرد. تولید این ماده در دو نمونه بافته و نبافته صورت می گیرد و خریداران می توانند بر اساس نوع نیاز خود نسبت به خرید این کالا اقدام کنند. اما ویژگی ژئوتکستایل برای جلوگیری از فرسایش خاک چیست؟ این سوالی است که ممکن است از خودتان بپرسید و در این زمینه قصد داریم به شما پاسخ هایی را در این مقاله ارائه کنیم. ژئوتکستایل می تواند در محیط های شیب دار، در ساخت جاده ها، باند فرود و ریل راه آهن کارایی بسیار زیادی داشته باشد. همچنین در ساخت پل، تونل، سازه ها و غیره نیز از این ماده می توان استفاده کرد. در ادامه بیشتر در این خصوص توضیحاتی ارائه می دهیم.

ژئوتکستایل بافته
ژئوتکستایل بافته

ژئوتکستایل بافته شده برای مقاوم سازی

نقش اسلوپ ژئوتکستایل در مقاوم سازی

زمانی که قصد داریم یک شیب ایجاد کنیم، فروپاشی و فرسایش خاک یکی از مشکلات پیش روی ما می باشد و از این روی می توانیم از انواع مختلف پارچه های ژئوتکستایل استفاده کنیم. پارچه های ژئوتکستایل علاوه بر اینکه می توانند به ما کمک کنند تا بتوانیم دامنه را تقویت سازی کنیم، می تواند مناسب برای توسعه پوشش های گیاهی در هر محیط شیب دار شود. ژئوتکستایل را می توان یک نوع پلی اتیلن با چگالی بالا دانست که با استفاده از نخ های پلی استر تقویت می شود و نوارهای HDPE می تواند یک ساختار سلولی را برای مدیریت شیب ایجاد کند. استفاده از این سلول ها (اسلوپ) ها برای جلوگیری از فرسایش نقش خاک استفاده می شود و همچنین جلوی حرکت خاک و از بین رفتن خاک مناسب می باشد. در صورتی که قصد داشته باشید جلوی فرسایش خاک را بگیرید و در شیب ها مقاوم سازی را تجربه کنید، استفاده از ژئوتکستایل های بافته می تواند رویکردی بسیار مفید به شمار رود که در دسترس شماست و از این شیوه می توانید برای مقاوم سازی هرچه بهتر در محیط های مختلف استفاده نمایید.

تفاوت ژئوتکستایل بافته و نبافته
تفاوت ژئوتکستایل بافته و نبافته

انواع ژئوتکستایل

استفاده از ژئوتکستایل در زیرساخت های ارتباطی

یکی دیگر از پروژه های عمرانی که نیازمند مقاوم سازی می باشند، زیرساخت های ارتباطی مانند جاده ها، خط آهن و همچنین باند فرودگاه ها می باشد. ژئوتکستایل از آن جا که دارای مقاومت و استحکام بسیار بالایی می باشد می تواند یکی از بهترین انتخاب های موجود برای ساخت و سازهای عمرانی به شمار رود. خواص مکانیکی این ماده می تواند باعث محافظت زیرساخت ها از نفوذ مایعات شده و همچنین در برابر لغزش دارای مقاومت بسیار بالایی می باشد. در پیاده رو ها و جاده ها استفاده از ژئوتکستایل می تواند باعث شود تا از بروز ترک خوردگی در این معابر تا حد زیادی جلوگیری شود. همچنین ساخت روکش با استفاده از ژئوتکستایل از دیگر مواردی است که برای افزایش مقاومت در زیرساخت های ارتباطی مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که گفته شد ژئوتکستایل می تواند برای جداسازی لایه ها استفاده شود. این ماده به این دلیل که تمامی فشار را بر تمام سطح خود پخش می کند، می تواند مقاومت یک جاده را افزایش داده و از فرونشست آسفالت جلوگیری می کند. همچنین در باند فرودگاه هایی که در شرایط آب و هوایی نامناسب قرار دارند، از این ماده می توان برای افزایش مقاومت استفاده کرد. ژئوتکستایل را همچنین می توانیم در لایه های زیرین بتن ریزی در زیرساخت ها استفاده کنیم و همچنین برای مقاوم سازی ژئوممبران ها نیز می توانیم از این ماده استفاده داشته باشیم. از این روی خرید و استفاده از ژئوتکستایل روز به روز در حال گسترش می باشد.

مقاوم سازی شیب
مقاوم سازی شیب

کاربرد ژئوتکستایل در مقاوم سازی

ژئوتکستایل در سد ها و کانال های انتقال آب

افزایش مقاومد سد ها و کانال های آب رسانی از مهم ترین جنبه هایی می باشد که برای کاربرد ژئوتکستایل ها می توان عنوان کرد. این ماده به طور کلی به عنوان یک محصول نفوذ پذیر در برابر آب شناخته می شود ولی زمانی که در زیر سطح بستر قرار داده می شود می تواند به گزینه ای مطلوب برای فیلتراسیون و همچنین جلوگیری از فرسایش و نفوذ خاک به قسمت های آب و محفظه های آب اشاره کرد. از این روی استفاده از انواع ژئوتکستایل به شدت توصیه می شود و در این دسته از پروژه ها برای مقاوم سازی می توانیم از ژئوتکستایل استفاده داشته باشیم. ژئوتکستایل مورد استفاده در این زمینه در مدل های مختلف بافته و نبافته تولید می شود و دارای کاربرد بسیار بالایی است. به طور کلی ژئوتکستایل بیشتر نقش جدا کننده در پروژه ها دارد و از آنجایی که دارای خواص مکانیکی و هیدرولیکی بسیار مناسبی است، امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

زهکشی و فیلتراسیون
زهکشی و فیلتراسیون

ژئوتکستایل

کلام آخر

ژئوتکستایل را می توان به عنوان یکی از مهم ترین ماده هایی دانست که امروزه کاربرد بسیار گسترده ای در پروژه های عمرانی و برای افزایش مقاومت پیدا کرده است. ما در این مقاله در زمینه موارد استفاده از ژئوتکستایل برای افزایش مقاومت در پروژه های عمرانی با شما صحبت کردیم و نمونه هایی از کارایی این محصول را بازگو کردیم. ژئوتکستایل در مدل های بافته و نبافته در بازار عرضه می شود که مدل بافته با استفاده از دستگاه های مخصوص به صورت تار و پود در هم تنیده تولید می شود و در مدل های نبافته با استفاده از دستگاه های مخصوص و به کارگیری گرما تولید می شود. تولید ژئوتکستایل با بالاترین کیفیت باعث شده است تا بسیاری از خریداران روی به استفاده از این محصول بیاورند و همچنین از آن جا که این ماده قیمتی مناسب تر از سایر محصولات مشابه دارد، توانسته است برای کاهش بودجه انجام یک پروژه کارایی بسیار بالایی داشته باشد که می توانید از آن استفاده داشته باشید.

gameever

مطلب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *