نقش ژئوتکستایل در حفاظت سواحل رودخانه و دریاها

 نقش ژئوتکستایل در حفاظت سواحل رودخانه و دریاها

ژئوتکستایل

تهدید هایی که مربوط به سواحل و ویرانی ساحل ها می شود روز به روز گسترش پیدا می کند. دهه های گذشته استفاده از ژئوتکستایل لوله شده در سراسر دنیا برای جلوگیری از فرسایش در ساحل ها با گسترش همراه شد و استفاده از این روش برای توانبخشی به ساحل توصیه شده است. با این حال استفاده از ژئوتکستایل می تواند باعث بروز نگرانی هایی برای زمین شناسی باشد و ما در این مقاله قصد داریم در این زمینه به شما اطلاعاتی را ارائه کنیم. ژئوتکستایل یکی از مهم ترین ابزاری است که می تواند در سواحل مربوط به رودخانه ها و دریاها مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از لوله های ژئوتکستایل برای محافظت از ساحل ها به خصوص در سواحل گرمسیری می تواند یکی از بهترین گزینه های پیش رو باشد و با توجه به مطالعاتی که بر روی سواحل مکزیک و تایلند انجام شده است، این ماده می تواند کاربردی بسیار بالا داشته باشد. در ادامه بیشتر شما را با کاربرد ژئوتکستایل در سواحل رودخانه ها و همچنین در سواحل مربوط به دریاها آشنا خواهیم کرد و در این زمینه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم.

ژئوتکستایل را می توان پیوند دهنده صنعت تولید منسوجات به رشته عمران دانست و در بسیاری از پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در مدل های مختلفی تولید می شود و در بازار عرضه می گردد. ژئوتکستایل بافته و نبافته را می توان در بسیاری از شرایط مورد استفاده قرار داد و از آن استفاده کرد. در این مقاله علاوه بر اطلاعات مربوط به مصارف نکاتی در زمینه بهره گیری از این ماده در سواحل را در اختیار شما قرار می دهیم.

ژئوتکستایل
ژئوتکستایل

ژئوتکستایل

مقدمه ای بر استفاده از ژئوتکستایل در حفاظت سواحل

فرسایش و پیوستگی سواحل یک فرآیند غیر قابل توقف می باشد و رسوبات ساحلی به طور مداوم در اثر جزر و مد، باد و جریان آب حرکت می کنند. فعالیت های انسانی مانند لایروبی ماسه ها و ساخت بندرگاه ها نیز باعث افزایش سرعت فرسایش در یک ساحل می باشد. سازه های ساحلی با توجه به فرسایش ساحل می تواند خراب شود و از این روی ما نیازمند یک ماده برای جلوگیری از فرسایش دائمی می باشیم.

سازه های ساحلی مانند موج شکن ها، طغیان گیر ها و غیره با استفاده از چوب، سنگ و بتن ساخته می شوند و با توجه به رویکردهای زیست محیطی و محدودیت استفاده از سنگ های طبیعی در سواحل، استفاده از ژئوتکستایل روز به روز در حال افزایش می باشد. ژئوتکستایل با استفاده از مواد نفتی و پلیمری تولید می شود و در تماس با خاک، سنگ و ملات تبدیل به مصالح مورد نیاز برای ساخت و حفاظت از سواحل می شود. استفاده از این ماده در طول سال های گذشته با افزایش همراه بوده است و در نتیجه آن ما می توانیم انتظار داشته باشیم که استفاده از ژئوتکستایل می تواند یکی از بهترین گزینه های پیش رو برای استفاده در سواحل به شمار رود.

حفاظت از رودخانه ها و دریا ها
حفاظت از رودخانه ها و دریا ها

لوله های ژئوتکستایل در سواحل

کاربرد ژئوتکستایل در سواحل شنی

کاربرد لوله های تولید شده با استفاده از ژئوتکستایل در سواحل شنی با هدف محافظت از این سواحل در برابر فرسایش بالا انجام می شود و نتیجه استفاده از این ماده مربوط به مطالعاتی می شود که در سواحل Teluk Kalong در کشور مالزی و همچنین ساحل یوکاتان در کشور مکزیک انجام شده است.

در ساحل شمالی یوکاتان کشور مکزیک، شاهد فرسایش بسیار شدیدی بوده ایم که در نتیجه مداخلات انسانی شدید تر شد. در سال ۲۰۰۲ این سواحل به طور کامل فرسوده شده بودند و برای جلوگیری از ویرانی در سواحل نیازمند تثبیت خط ساحلی بود که در این سال انجام شد.

راه حل اولی که مورد استفاده قرار گرفت، نصب و استفاده از لوله های ژئوتکستایل بود که در عمق کم آب نصب شدند و برای از بین بردن امواج کارایی داشتند. همچنین این لوله ها برای دفع رسوبات شن بسیار مورد استفاده قرار گرفتند و  از آن ها استفاده شد. اگر برای شما این سوال پیش آمده است که داخل لوله های ژئوتکستایل از چه موادی پر شده بود، باید بدانید که استفاده از دوغاب شن و ماسه در این لوله ها انجام شد و این ماده درون سواحل پمپ شد. در نتیجه عملکرد شش ماهه متوجه شدیم که این ماده به خوبی توانسته است از خروج رسوبات در نتیجه امواج جلوگیری کند و از این روی دارای کاربرد بسیار بالایی می باشد. این لوله ها در این پروژه علمی و تحقیقاتی توانستند عملکرد بسیار بالایی داشته باشند و از این روی استفاده از آن ها در سراسر دنیا با گسترش همراه شد.

حفاظت رودخانه
حفاظت رودخانه

خرید ژئوتکستایل

کاربرد ژئوتکستایل در سواحل گل آلود

علاوه بر حفاظت از ساحل، توانبخشی به آن یکی از مسائل بسیار مهم به شمار می رود. شما می توانید در سواحل گل آلود از لوله های ژئوتکستایل استفاده کنید تا بتوانید از فرسایش ساحل جلوگیری کرده و از آن محافظت به عمل بیاورید.

استفاده از ژئوتکستایل در محیط های ساحلی چه در رودخانه ها و چه در دریاها می تواند یکی از بهترین انتخاب های پیش رو باشد چرا که این ماده باعث آسیب دیدگی محیط زیست نمی شود و یکی از بهترین گزینه های پیش رو برای بسیاری از سواحل به شمار می رود. به خصوص زمانی که نیازمند ساخت یک سازه در ساحل هستیم مانند بندرگاه ها می توانیم از ژئوتکستایل برای جلوگیری از خراب شدن و فرسودگی بستر استفاده کنیم و این ماده را برای دفع نیروی وارد شده از امواج استفاده کنیم. به طور کلی امروزه شاهد رشد گسترش استفاده از ژئوتکستایل در سواحل هستیم و انتظار می رود که روز به روز بر مصرف ژئوتکستایل در این پروژه ها افزوده شود.

ژئوتکستایل محافظ
ژئوتکستایل محافظ

کاربرد ژئوتکستایل

کلام آخر

ژئوتکستایل را می توان یکی از بهترین گزینه های پیش رو برای استفاده در سواحل جهت محافظت و جلوگیری از خراب شدن آن دانست. شما می توانید این ماده را به صورت لوله های در هم قفل شده در امتداد یک خط ساحلی که در معرض فرسایش قرار دارد قرار دهید. ما در این مقاله در زمینه کاربردهای ژئوتکستایل در محافظت از سواحل رودخانه ها و دریاها اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم و شما بر این اساس می توانید نسبت به استفاده از این ماده اقدام کنید.

gameever

مطلب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *