نقش ژئوتکستایل در مقاوم سازی زمین در برابر زلزله

 نقش ژئوتکستایل در مقاوم سازی زمین در برابر زلزله

مقاوم سازی زمین

در طی ۲۰ سال گذشته تحقیقات فراوانی بر روی وسایل محافظت از زمین در برابر لرزه ها مورد استفاده بوده است. زمانی که یک زمین لرزه بزرگ به وقوع می پیوندد باید به دنبال راهی باشیم که تداوم عملیاتی سازه های ما را تضمین کند. از این روی بسیاری از سیستم های جداسازی لرزه ای طراحی شدند که از مکانیسم های مربوط به اتلاف انرژی مانند تغییر شکل الاستیک استفاده می کنند. ژئوتکستایل یکی از این مواد به شمار می رود و استفاده بسیار گسترده ای دارد. در ساخت تجهیزات ضد زلزله و محافظت از زمین، ژئوتکستایل های نبافته تولید شده با استفاده از پلی اتیلن نقش دارند که می تواند کل انرژی خارج شده از زلزله را به خود جذب کرده و باعث شود تا ساختمان و سازه های ما دچار مشکل نشوند. در این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی های ژئوتکستایل برای جلوگیری از خرابی های ناشی از زمین لرزه آشنا کنیم و در این زمینه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم که قطعا می تواند برای شما مفید واقع شود. ژئوتکستایل یکی از بهترین موادی است که امروزه در مدل های مختلف تولید شده و در بازار عرضه می شود. کاربرد این ماده در محافظت از سازه ها در برابر زلزله بر طبق آزمایشاتی که صورت گرفته است ثابت شده می باشد.

زلزله
زلزله

مقاومت زمین با ژئوتکستایل در برابر زلزله

بررسی عملکرد ژئوتکستایل در برابر زلزله

بر اساس بررسی داده هایی که از عملکرد زمین لرزه ها در تاریخچه ژاپن به دست می آید، بهبود شرایط ساختمان هایی که از ژئوتکستایل استفاده کرده اند ثابت شده است. از این ماده می توان برای افزایش مقاومت در دیوارهای نگهدارنده ای استفاده کرد که با استفاده از خاک تقویت شده اند. همچنین تمرکز بر روز چندین عامل تاثیرگذار مانند چیدمان خاص و خواص تقویت کننده ای که می توان از ژئوتکستایل انتظار داشت در کنار شرایط زمین می توانیم انتظار داشته باشیم که ژئوتکستایل ها در ساخت سازه های ضد زلزله دارای کاربرد بسیار زیادی می باشند. از ژئوتکستایل ها برای مقاومت تنها سازه های معمولی مانند ساختمان ها و دیوارها در برابر زلزله استفاده نمی شود و این ماده علاوه بر اینکه در سازه های ساختمانی کاربرد دارد، در ساخت پل ها، اسکله ها و همچنین مسیرهای ریلی و جاده ای مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی می توان گفت که مهم ترین نقشی که می توان از ژئوتکستایل انتظار داشت، مقاومت بالا و دریافت تمامی انرژی حاص از زلزله به خود می باشد. همین عملکرد باعث شده است تا بتوانیم از ژئوتکستایل انتظار عملکرد بالا و مقاومت خوب در برابر زلزله را داشته باشیم.

مقاوم سازی زمین
مقاوم سازی زمین

خرید ژئوتکستایل

بررسی رفتار سازه های ساخته شده با ژئوتکستایل در برابر زلزله

خاکریز های تقویت شده با استفاده از ژئوتکستایل در برابر زلزله در یک آزمایش ثبت شده است. پارامترهای بسیار زیادی از جمله شیب زمین، مواد خاک، فاصله بین رول های به کارگرفته شده از ژئوتکستایل و همچنین موج های لرزش ورودی مورد بررسی در این آزمایش بوده است. مکانیسم تقویت ژئوتکستایل بر اساس مشاهداتی که با مقایسه خاکریز های تقویت نشده با استفاده از این ماده بسیار مشهود بود و ژئوتکستایل باعث شده تا تغییر شکل خاکریز پس از انجام زمین لرزه بسیار کاهش پیدا کند. همچنین شکست بین خاکریز رخ نداد. پس می توان نتیجه گرفت که این ماده علاوه بر اینکه می تواند در پروژه های سازه ای مورد استفاده قرار گیرد تا بتواند طول عمر سازه ها را در برابر زلزله افزایش دهد، می تواند کاربرد بسیار زیادی در ساخت جاده ها و خطوط آهن داشته باشد. ژئوتکستایل باعث می شود تا خاک و مصالح کمترین میزان لرزش و جابجایی را داشته باشند و همچنین با کاهش شیب در یک خاکریز می توانیم انتظار داشته باشیم که میزان دامنه موج در یک زلزله کاهش پیدا می کند.

نقش ژئوتکستایل در مقاوم سازی زمین
نقش ژئوتکستایل در مقاوم سازی زمین

کاربرد ژئوتکستایل

آیا ژئوتکستایل به تنهایی کاربردی برای مقاوم سازی زمین دارد؟

همانطور که در بخش های بالا مشاهده کردید، بر طبق آزمایشاتی که در زمینه استفاده از ژئوتکستایل انجام شده بود، این ماده به تنهایی می تواند بخش زیادی از وظیفه محافظت از زمین، جاده و ریل راه آهن و سایر بسترها را فراهم سازد ولی بهتر است که در کنار ژئوتکستایل از فیبر و پوشش گیاهی مطمئن نیز استفاده شود. همچنین میزان رطوبت در خاک یکی دیگر از عواملی است که باعث می شود تا بتوانیم با خیال راحت تری زلزله را پشت سر بگذاریم. در این قسمت می توانیم به کاربرد ژئوتکستایل برای افزایش میزان رطوبت در خاک اشاره داشته باشیم. ژئوتکستایل به طور ذاتی به عنوان یک ماده نفوذ پذیر شناخته می شود ولی با توجه به نقش جداسازی لایه های خاک می تواند رطوبت را در یک قسمت از خاک حفظ نماید. از این روی می تواند کاربرد بالاتری در محافظت و مقاوم سازی زمین در برابر زلزله داشته باشد. استحکام کششی در ماسه های تقویت شده با استفاده از ژئوتکستایل افزایش حدود ۸ کیلو پاسکال را نشان می دهد و شما می توانید با خیال راحت از این ماده برای جلوگیری از خرابی های زمین استفاده کنید.

ژئوتکستایل بافته
ژئوتکستایل بافته

ژئوتکستایل

کلام آخر

ژئوتکستایل به عنوان یکی از منسوجاتی شناخته می شود که در پروژه های عمرانی نقش بسیار مهمی را دارد. یکی از مهم ترین معضلاتی که ما در دنیا داریم، از بین رفتن زمین، جابجایی خاک و خراب شدن بسترها و سازه ها پس از وقوع زمین لرزه ها می باشد. از این روی موادی که مورد استفاده برای مقاوم سازی زمین در برابر زلزله ها می باشند نقش بسیار مهمی را برای ما ایفا می کنند و ما می توانیم از ژئوتکستایل به این منظور استفاده داشته باشیم. در این مقاله به بررسی رفتار و کاربرد ژئوتکستایل در برابر زلزله و همچنین نقش این محصول برای کاهش خسارات ناشی از زلزله پرداختیم. ژئوتکستایل می تواند به ما کمک کند تا جاده هایی امن و با کارایی بالا داشته باشیم. به طور کلی می توان گفت خواص ژئوتکستایل باعث شده است تا این ماده به پای ثابت بسیاری از پروژه های عمرانی تبدیل شود. همچنین شما می توانید از ژئوتکستایل به عنوان یک ماده به عنوان مقاوم سازی در برابر زلزله به شمار می رود و دارای کاربرد بسیار گسترده ای می باشد.

gameever

مطلب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *